گام نهایی برای پروژه بزرگ جوادالائمه؛ آخرین تکه از یک پازل

به گزارش هورنیوز ؛ مرحله پایانی بتن ریزی عرشه پل تقاطع جوادالائمه با دست شهردار موسوی انجام و پروژه وارد فاز نهایی برای تکمیل و آماده سازی برای افتتاح شد و این یعنی قفل اول در مسیر رینگ شرق به غرب ترافیک اهواز گشوده شد و با تکمیل پروژه زیرگذر شریعتی و تقاطع و پل ولایت قفل های بعدی با یک اقدام جهادی از مسیر توسعه و پیشرفت اهواز برداشته می شود.

سیدخلف موسوی با تکمیل پروژه جواد الائمه نشان داد که عملیات تعریض پل سوم یک اتفاق و استثناء در چرخه فعالیت های عمرانی شهرداری اهواز نیست و حالا اتمام و تکمیل پروژه های بزرگ به یک رویه تبدیل شده است و تنها باید نهاد مدیریت شهری در این راه تازه تنها نماند، شاید اما روی سخن بیش از آن که متوجه مردم و شهروندان برای ادامه همراهی در تامین سهم مربوط به عوارض پایدار باشد، باید رویکرد مطالبه گری در مرکز استان متوجه مراکز صنعتی و کارخانجات و صنایع ملی باشد که چرا نسبت به روند توسعه در شهری که میعادگاه صنعت و قطب انرژی کشور است بی تفاوتند.

چرا شهرداری در تامین عدالت اجتماعی در شهر اهواز تنها مانده است؟

چرا کمک های دولتی نسبت به سال های گذشته سقوط آزاد کرده است؟

باری؛ دراز سالیانی بود که مدیریت شهری در کلانشهر اهواز، اعتماد به نفس لازم برای آغاز و به انجام رسانیدن پروژه های بزرگ را نداشت. این که احداث زیرگذر به مدت سه دهه در شهر اهواز به صورت تابویی دست نیافتنی تبدیل شده بود یا علی رغم توان فنّی موجود، پروژه های فرامنطقه ای در افق فعالیت ها ترسیم نمی شد؛ از مصادیق بارز تفکر منجمد و ناکارآمدی بود که سعی بلیغ وجهه همت داشت که بگوید: ما نمی توانیم.

عمر کوتاه مدیران شهری و مشکلات دردناک اعتباری و عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی اما از دلایل دیگر بی رغبتی نهاد شهرداری برای امتناع ورود به مسیر پروژه های با عمر متوسط دو یا چند ساله بوده است. به همین خاطر، بلندپروازی شهرداران گذشته در خوش بینانه ترین حالت در هر دوره خدمت میل به اجرای یک پروژه متوسط بوده است و این سرعت کٌند فعالیت عمرانی نه تنها جوابگوی نیازهای روبه رشد جامعه شهری نبود بلکه بر فاصله رفاه و توسعه متوازن بین اهواز و سایر کلانشهرها می افزود. این فاصله اما در دو سال گذشته به نحو محسوسی با آغاز و اجرای پروژه های بزرگ شهری دست کم به لحاظ ذهنی کاهش یافته و این امید را بوجود آورده که در صورت ادامه این روند در یک بازه زمانی میان مدت شهر اهواز در معرض یک زایش عمیق عمرانی قرار گرفته و انگیزه و بستر لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در افقی نزدیک مهیا شود.

سال ٩۴ در همین روزها بود که پس از یک تلاش جهادی دوازده ماهه، پل سوم اهواز تعریض و یکی از بزرگ ترین گره های کور ترافیکی شهر گشوده شد، یک تیر و چند نشان! هم تابوی عدم ریسک پذیری برای استارت پروژه های بزرگ عمرانی شکسته شد، هم زمانبندی لازم و ادعا شده در ابتدای پروژه رعایت گردید و هم کام مردم و شهروندان از اجرای این پروژه شیرین شد.

همزمان اما پروژه زیرگذر خلیج فارس که پیش از آمدن شهردار فعلی آغاز و تنها ده درصد پیشرفت فیزیکی داشت نیز در سال ۹۴ به اتمام رسید تا سیدخلف موسوی شهرداری باشد که نسبت به گذشته خود نیز بی تفاوت نیست، پروژه تعریض پل سوم اما یک فعالیت عمرانی فرامنطقه ای بود که نوع اجرای منحصر به فرد آن، این پروژه را به عنوان دومین پروژه جهادی کشور در سال ٩۴ معرفی کرد.

پس از موفقیت پروژه پل سوم، حالا باید قدم ها و گام های بلندتری برداشته می شد، مدیریت شهری اما از این میزان شجاعت و اعتماد به نفس برخوردار بود، آغاز اجرای روگذر جواد الائمه، آغاز عملیات اجرایی زیرگذر شریعتی، احیاء و دوباره شروع عملیات اجرایی تقاطع ولایت و شکافت کوه گلف که به سبب جغرافیای نظامی پروژه یک فعالیت عمرانی خاص و پیچیده است و استارت تقاطع چند وجهی چهارشیر از این جمله بود، شهردار اما این میزان پروژه عمرانی بزرگ را برای شهر عقب نگه داشته شده اهواز کافی نمی دانست از همین رو در انتهای بهمن ماه ٩۵ بود که مجوز استارت شش زیرگذر و روگذر دیگر را از شورای چهارم گرفت تا سلسله فعالیت های عمران شهری و پروژه های بزرگ، محدود به یک یا چند منطقه خاص نباشد. حالا می توان گفت اهواز کارگاهی بزرگ برای اجرای پروژه هایی بزرگ برای مردمی بزرگ شده است.

پر بی راه نیست که این حجم پروژه در طول دو سال یک گام بلند است اما عقب ماندگی های مزمن در سال های گذشته نیازمند استمرار این گام ها در سال های آینده است و بی تردید هر ناظر منصفی، وضعیت امروز اهواز را مطلوب و قابل قبول نمی داند، آنچه این مطلب به طور محتاطانه ای اذعان می دارد آغاز یک راه تازه است، رها شدن ساخت و بافت مدیریت شهری از مانع ما نمی توانیم است؛ همین.

و حالا که نهال کاشته شده در دوره شهردار موسوی، بار داده و آرام آرام ظرف یکسال آینده پروژه هایی چون زیرگذر شریعتی،تقاطع و پل ولایت ، روگذر جواد الائمه، هفت سرای محله، جاده های مواصلاتی شمالی جنوبی، پارک های محله ای و ساحلی،تقاطع غیرهم سطح چهارشیر و شش تقاطعی که در سال ۹۵ استارت می خورند ، به بهره برداری می رسند باید به شورایی آفرین گفت که با وجود همه اختلاف های سلیقه ای و دیدگاهی به سیدخلف موسوی اعتماد کرد تا مرد سرد و گرم چشیده ای چون او در سنجه و محک شهرداری اهواز، روزهای خوبی برای شهروندان شهری رقم بزند که با محرومیت و تبعیض آشنایی قدیمی دارند اما قدرشناس و وفادارند.

عمر مدیریت شهری سیدخلف موسوی حالا از ۲۶ ماه عبور کرده است و این یعنی بلوغ فعالیت های جمعی. مردی که فرماندار بود، شهردار شد و حالا می توان گفت یک شهردار است و شهرداری که خود بهتر می داند سال آینده باید میوه هایش را بچیند. از همین روست که وقتی داشت آخرین سیمان های عرشه پل جوادالائه را به شکلی نمادین می ریخت، گفت: باز هم شهرداری اهواز به وعده های خود عمل کرد.

https://hoorkhabar.ir/597806کپی شد!
54
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.