فعالیت آزادانه واحدهای صنفی بدون‌‍ پروانه در آبادان

داشتن پروانه کسب فعالیت علاوه بر اینکه یک ضرورت جدی برای هر واحد صنفی است یک نقطه اطمینان برای شهروندان است که از صلاحیت فعالیت آن اطلاع پیدا کنند.

آنچه که امروزه شهر آبادان شاهد آن است اعتراض و دل‌نگرانی شهروندان این شهر از فعالیت واحدهای صنفی بدون جواز کسب و پروانه صلاحیت قانونی از مراکز ذی‌ربطی همچون فنی‌ و حرفه‌ای و اتاق اصناف است به طوری که برخی شهروندان این شهر مدعی هستند با مراجعه به اتاق اصناف و پیگیری علت فعالیت برخی واحدهای صنفی بدون پروانه تنها به قول پیگیری اکتفا شده و این‌گونه واحدها بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهند.

واحدهای صنفی همچون تعمیرگاه‌های خودرو، موادغذایی و برخی دیگر از واحدهای صنفی حساس، واحدهایی هستند که به واسطه اهمیت داشتن صلاحیت و تخصص کافی و قانونی، بعضا با جان مردم سرکار دارند و داشتن مجوزهای قانونی لازمه فعالیت آنهاست.

مهدی محمدی یکی از شهروندان آبادانی در این خصوص به خبرنگار فارس در این شهر گفت: تعداد زیادی از واحدهای صنفی در آبادان فاقد پروانه هستند و بدون هیچ واهمه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: اکثر تعمیرگاه‌های خودرو که حساس‌ترین حرفه نیز به حساب می‌آید فاقد صلاحیت فنی و مجوزهای قانونی از فنی‌وحرفه‌ای هستند و مردم بدون اطلاع از این موضوع به این واحدها مراجعه می‌کنند و بعضا دچار مشکلات جدی نیز می‌شوند.

رضا عراقی دیگر شهروند آبادانی از وضعیت نامناسب عرضه خودرو به ویژه خودروی اروندی گلایه داشت و گفت: از بنگاهی در آبادان خودرویی را با کلی هزینه خریداری کردم که بعد از گذشت مدتی پی به تقلبی بودن تمام آپشن‌های آن بردم به طوری که اساسا این خودرو تنها دو ایربگ داشت ولی به‌عنوان هشت ایربگی تحویل داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نظارت خوبی بر فعالیت اصناف وجود ندارد.

محمد دریس یکی دیگر از شهروندان آبادانی از عرضه غذا در رستوران‌های شهر با منوی بدون حد و حساب گلایه کرد و اظهار داشت: در حال حاضر رستوران‌ها به دلخواه خود قیمت منو را بالا می‌برند به طوری که چندی قبل برای سرو غذا به یکی از رستوران‌های معروف شهر مراجعه کردیم با قیمت باورنکردنی منوی غذا مواجه شدیم و ناگزیر به خروج از رستوران شدیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مسئولان باید نظارت خود را بر واحدهای صنفی بیش از پیش افزایش دهند.

حجت‌الله کاظمی مشاور سابق اتاق اصناف آبادان نیز در این خصوص گفت: در زمانی که بنده در این اتاق به عنوان مشاور فعالیت می‌کردم برخورد و پیگیری‌های خوبی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت مرحوم مصطفی قبادی در اتاق اصناف به بحث رشد قارچ‌گونه سفره‌خانه‌های سنتی که به محل ارائه قلیان و تجمع‌های خلاف امنیت اخلاقی پسران و دختران تبدیل شده بود، ورود کردیم و توانستیم جلوی ادامه فعالیت غیرمجاز تعداد زیادی از آنها را بگیریم.

وی اظهار داشت: فعالیت ساختارشکنانه برخی از سفره‌خانه‌های سنتی که به محل تردد دختران و پسران و همچنین عرضه قانون‌شکنانه در زمینه عرضه قلیان تبدیل شده‌اند نگران کننده است و باید برای صیانت از فرهنگ اصیل آبادان به‌عنوان خط مقدم جبهه‌های جنگ تحمیلی هر چه زودتر برای حل این معضل چاره‌اندیشی شود.

کاظمی تصریح کرد: در این مدت همچنین فعالیت بنگاه‌های بدون مجوز املاک و خودرو نیز امنیت معاملات مردم را به چالش کشیده بود به طوری که از هر ۱۰ پرونده تشکیل شده در شورای حل اختلاف سه پرونده مربوط به املاک اتومبیل و مسکن بود.

وی در بحث معاملات خودرو گفت: بیشترین اعتراضات و شکایات مربوط به بحث خودروهای پلاک اروندی بود که ناشی از عدم نظارت جدی و کافی در خصوص فعالیت آزادانه افراد در این حوزه است.

در این حال تماس‌های مکرر خبرنگار فارس با رئیس اتاق اصناف آبادان برای بررسی این موضوع تا لحظه مخابره خبر بی‌پاسخ ماند.

به نظر می‌رسد با توجه به عدم وجود اراده قوی برای برخورد با اصناف فاقد پروانه و مجوز قانونی و از آنجایی که محدوده منطقه آزاد اروند به دو شهر آبادان و خرمشهر رسما” تسری یافته است انتظار عمومی از مدیریت این سازمان ورود قاطع به این موضوع و جلوگیری از ادامه فعالیت صنف‌های بدون پروانه و مجوزهای قانونی در اسرع وقت است.

چرا که ادامه حیات این‌گونه اصناف، امنیت اجتماعی شهر آبادان را که به‌ واسطه داشتن بسترهای کافی در زمینه تجاری، در حال تبدیل به منطقه توریستی است را به مخاطره خواهد انداخت.

 

https://hoorkhabar.ir/597743کپی شد!
76