کاهش وسعت تالاب هورالعظیم به یک چهارم/ مصوبات دولت درمقابله با ریزگردها اجرایی نشد

به گزارش هورنیوز و به نقل از خانه ملت؛ سیدحسین دهدشتی درخصوص علت افزایش ریزگردها طی چند روز گذشته در استان خوزستان، گفت: هجوم دوباره ریزگردها در چند روز گذشته منشاء داخلی دارد، زیرا شدت باد طی روزهای گذشته دراستان خوزستان افزایش پیدا کرده که این افزایش ریزگردها تنها در منطقه اهواز اتفاق افتاده است.

نماینده مردم آبادان درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت از سال گذشته تاکنون هیچ اقدامی درجهت مقابله با ریزگردها صورت نداده است، افزود: مصوبات قابل قبولی از دولت قبل و دولت فعلی درخصوص مقابله با ریزگردها وجود دارد، اما هیچ کدام ازمصوبات جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

وی با بیان اینکه در تابستان سال گذشته حجمی از آب به تالاب هورالعظیم وارد شد، تصریح کرد: هرچند که این اقدام تا حدودی از افزایش ریزگردها جلوگیری کرد اما متاسفانه هیچ اقدام جدی صورت نگرفته و تنها بارندگی های چندی پیش در خوزستان از افزایش این معضل جلوگیری کرده است.

دهدشتی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در سطح بین المللی و مراودات با کشورهایی چون عراق درجهت مقابله  با ریزگردها، افزود: در داخل کشور نیز باید اقدماتی در جهت بیابان زدایی و ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر انجام می شد که تا کنون به درستی به آن پرداخته نشده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تاکید کرد: البته  از سال گذشته مقرر شد که  اعتبارات مناسبی به وزارتخانه  های مربوطه برای مواردی نظیر مالچ پاشی و موضوعات دیگر اختصاص پیدا کند که متاسفانه هیچ اعتباری برای مراکز درمانی، شهرداری ها و وزارت کشاورزی درنظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه بی توجهی ها به تالاب ها و سدسازی های بی رویه طی چندین سال به افزایش پدیده ریزگردها و خشکی هورالعظیم دامن زده است، تصریح کرد: متاسفانه وزارت نفت در سالیان متمادی بدون هماهنگی محیط زیست و بی توجهی این سازمان چاه های بسیاری را دراین منطقه خشک کرده که همین موضوع منشاء ایجاد گردو غبار در این منطقه شده است، همچنین سیاستگذاری های غلط در برداشت آب از سرچشمه ها و رود کارون صورت گرفت که این مورد نیز افزایش ریزگردها را تشدید کرده است.

دهدشتی با بیان اینکه وسعت تالاب هورالعظیم طی ۲۰ سال گذشته به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است، گفت: بی برنامگی دربحث مدیریت آب در ایران و عراق منشاء اصلی هجوم ریزگردها است، البته از دخالت بی جای وزارتخانه های داخلی نیز در این موضوع نمی توان چشم پوشی کرد؛ همچنین خشکسالی نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ریزگردها است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری تحقیق و تفحص ازسازمان محیط زیست درچند ماه گذشته، گفت: متاسفانه به دلیل افزایش تعداد طرح های تحقیق و تفحص  از ادامه پیگیری تفحص از محیط زیست جلوگیری شد، اما باید به این نکته تاکید کرد که سازمان محیط زیست به عنوان یک هماهنگ کننده میان دستگاه ها و وزاتخانه ها به وظیفه خود به درستی عمل نکرده و هیچ اراده جدی ازسوی مسئولان درجهت جلوگیری از این مشکل وجود ندارد.

https://hoorkhabar.ir/595062کپی شد!
97