بررسی پرونده شهرداری کوت عبدالله در استانداری

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان اظهار کرد: برکناری شهردار کوت عبدالله و وضعیت شورای اسلامی این شهر از لحاظ قانونی در استانداری در حال بررسی است.

پیمان کاظمی نژاد افزود: تصمیم نهایی در این باره به زودی توسط مقامات ذیصلاح اتخاذ و اعلام می شود.

پیگیری خبرنگار ایرنا برای گفت وگو با علیدادی فرماندار کارون بی نتیجه ماند اما جواد باوی رئیس شورای اسلامی شهر کوت عبدالله از عزل شهردار این شهر و معرفی جایگزین خبر داد.

جواد باوی افزود: شورای اسلامی شهر کئت عبدالله با اکثریت آرا حکم شهردار را لغو کرده و معاون مالی اداری شهرداری را به عنوان سرپرست معرفی کرده است.

وی با اشاره به جلسه ای که در استانداری در این باره تشکیل شده بود گفت: شورای شهر کوت عبدالله مدتی است که تصمیم به عزل شهردار گرفته و وی را از کار برکنار کرد و سرپرست نیز تعیین کرده بود اما بعد از جلسه استانداری و پیشنهاد مهلت یک هفته ای به شهردار این امر را پذیرفتیم.

باوی اضافه کرد: مهلت تعیین شده در روز شنبه پنجم دی ماه به اتمام رسید و شورا هنوز در تصمیم خود پابرجا است بنابراین سرپرست جدید شهرداری از شنبه کار خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه فصل الخطاب شورای اسلامی شهر کوت عبدالله قانون است، گفت: عزل شهردار بر اساس قانون تشکیلات و وظایف شورای شهر منحصرا بر عهده شورای شهر است و این شورا نیز با استناد به مواد ۳ و ۴ قانون احراز صلاحیت شهرداران، شهردار کوت عبدالله را فاقد صلاحیت های قانونی دانسته و رای به عزل وی داده است.

بر اساس این گزارش، از حدود یک ماه پیش مساله عزل شهردار کوت عبدالله، مرکز شهرستان تازه تاسیس کارون از سوی پنج تن از اعضای شورای ۹ نفره این شهر مطرح شده است.

اکثریت اعضای شورای اسلامی کوت عبدالله در جلسه ۱۷ آذر ماه این شورا رای به برکناری شهردار و انتصاب جایگزین دادند. این رای شورا به دلیل نارضایتی اعضا از عملکرد شهردار و عدم سکونت وی در کوت عبدالله صادر شده است. استناد این افراد به قانون احراز صلاحیت های قانونی برای شهردار است.

از سوی دیگر، عبیاوی شهردار بر بقا در سمت خود اصرار ورزیده و با صدور اطلاعیه ای مصوبه شورای شهر را غیرقانونی اعلام کرد.

استانداری خوزستان نیز تنها روال قانونی برای برکناری شهردار را استیضاح می داند، این در حالیست که طرفداران برکناری شهردار (پنج نفر از اعضا) هنوز حدنصاب لازم برای استیضاح شهردار را ندارند.

بر اساس ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سئوال مطرح می شود و چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود، موضوع مجددا به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می شود. شورا پس از طرح سئوال و جواب شهردار، در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضاء رأی مخالف دهد، شهردار از کار برکنار خواهد شد.

جمعه ۲۷ آذر نیز تعدادی از نمازگزاران شهر کوت عبدالله شهرستان کارون با ابراز نارضایتی از عملکرد شهرداری رسیدگی به این مشکل را خواستار شدند.

کوت عبدالله بخشی از مناطق حاشیه اهواز بوده که با مصوبه سفر استانی دولت گذشته از اهواز منفک و با ۹ روستای اطرافش به شهرستان ارتقا یافته و شهر کوت عبدالله به عنوان مرکز این شهرستان تعیین شد.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/592264کپی شد!
180
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.