از تذکر جدی مقتدایی تا گزارش شمسایی

به گزارش گروه وبگردی هورنیوز از سایت استانداری خوزستان، دکتر مقتدایی در چهل و دومین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که در محل سازمان آب و برق خوزستان تشکیل شد از مجموعه کشت و صنعت نیشکر، بیمارستان فاطمه زهرا (س)، پتروشیمی و پالایشگاه آبادان که سیستم تصفیه پساب فاضلاب راه اندازی کرده اند قدردانی کرد و به صنایعی نیز که کم کاری کرده اند تذکر جدی داد.

 استاندار خوزستان دراین جلسه با اشاره به معضل سد گتوند و تأثیر منفی آن بر کیفیت رودخانه کارون اظهار داشت: در خصوص این موضوع باید به یک راه حل نهایی رسید و این امر باید در استان انجام بگیرد.

دکتر عبدالحسن مقتدایی افزود: در خصوص بحث ریزگردها نیز باید گفت که هیچ قراردادی امضاء نمی شود مگر آنکه با استان هماهنگی انجام پذیرد.

وی در ادامه به جلسه اخیر شوارای عالی آب کشور اشاره کرد و گفت: موضوع تأمین منابع مالی برای ساماندهی وضعیت آب شهرهای استان و همچنین تصفیه خانه های فاضلاب استان در جلسه هفته گذشته در وزارت نیرو نهایی شد و محل تأمین منابع نیز مشخص شده است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: تعهدات این شورا باید به جد پیگیری و انجام شود و همچنین هفت زیرگروه فرعی در شهرستان ها  نیز باید با داشتن  برنامه ای ریزی متناسب با معضلات و مشکلات در منطقه به فعالیت بپردازند و گزارش عملکرد آنان نیز با دقت بررسی شود.

گزارش آخرین اقدامات شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، ارائه عملکرد کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز(شهرستان دزفول) ارائه گزارش پیگیری های انجام شده در شورای عالی آب موضاعات طرح های کاهش آلودگی آب و موضوع طرح های کاهش آلودگی رودخانه کارون از جمله موارد دستور کار این جلسه بود.

در ادامه معاون امور عمرانی استاندار خوزستان به اقدامات مطلوب انجام گرفته در جهت حل مشکل آب استان اشاره کرد و گفت: در خصوص حفاظت از رودخانه کارون همه اقداماتی که باید در استان انجام گیرد و پیگیری شود صورت گرفته است و اگر مشکلاتی در این زمینه همچنان پابرجاست به دلیل کمبود اعتبارات جهت احداث تصفیه خانه های فاضلاب است.

احمد سیاحی افزود: امروز شاهد آن هستیم که دیگر پساب های هیچ بیمارستانی به صورت خام وارد رودخانه کارون نمی شود همچنین سالها در خصوص تأمین حق آبه تالابها دغدغه داشتیم که به لطف خدا توانستیم با پیگیری که انجام می دهیم به این مطالبه که حق استان است جامه عمل بپوشانیم.

طی این جلسه همچنین لاهیجان زاده  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گزارش مختصری از مجموعه اقدامات انجام شده در راستای حفاظت کیفی رودخانه کارون ارائه داد که ساماندهی مزارع پرورش ماهی، احداث تصفیه خانه هایی برای واحدهای مختلف توسعه نیشکر، طرح لایروبی رودخانه کارون، تصفیه پسابهای شرکت پتروشیمی آبادان و … از جمله این اقدامات به شمار می آیند.

شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق استان نیز در این جلسه عنوان کرد: در استان بین ۸ تا ۹ هزار حوضچه پرورش ماهی وجود دارد که بخش عمده آن در منطقه گرگر هستند که میزان آلودگی آنها در رودخانه قابل توجه است و تعداد زیادی از حوضچه ها بدون مجوز در دولت قبل احداث شده اند.

وی افزود: یک هکتار حوضچه پرورش ماهی معادل ۱۰ هکتار زمین کشاورزی آب مصرف می کند که با توجه به کمبود منابع آب این موضوع مشکل ساز است.

در پایان نیزگزارشی درباره معضلات زیست محیطی رودخانه دز ارائه شد که بر اساس آن ورود خام فاضلاب و پسابهای صنعتی، رشد جلبکی گیاهان آبزی در رودخانه دز، رهاسازی پسماندها در رودخانه، ساخت و سازها در حریم رودخانه و … از عمده مشکلات مطرح شده در خصوص رودخانه دز می باشد.

https://hoorkhabar.ir/589513کپی شد!
60
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.