فعلا از واژه شهید برای جان باختگان حج استفاده نشود

فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان شامگاه سه‌شنبه در اولین جلسه بررسی ابعاد فاجعه منا که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: باید آمادگی لازم را برای ورود و تشییع پیکرهای این حجاج انجام بدهیم.

وی افزود: البته یک سری برنامه‌ریزی‌ها در سطح ملی انجام شده و این ستاد هم تشکیل شده است. همچنین باید آمارگیری از وضعیت حجاج مفقودی، مجروح و فوت‌شده را به‌صورت صحیح داشته باشیم تا بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: همه ارگان‌ها باید در ابعاد مختلف همکاری‌های لازم را داشته باشند. بخشی از این هماهنگی‌ها مربوط به انتقال پیکر‌ها از تهران به استان است. چون اول وارد استان تهران شده و بعد باید در اسرع وقت وارد خوزستان شوند. البته در این زمینه هواپیمایی کشور همکاری‌های لازم را دارد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: بر اساس اعلام آمار، تعدادی از این زائران متعلق به شهرستان آبادان هستند، بنابراین پیش‌بینی‌شده تا مشابه این ستاد در آبادان تشکیل‌شده و برنامه‌های ستاد استانی در این شهرستان تداوم پیدا کند.

خبیر بیان کرد: اگر مقرر شد تا پیکر‌ها مستقیماً به آبادان منتقل شوند، بخشی از برنامه‌های ما تغییر کرده و مسئولان استانی هم برای استقبال به آبادان خواهند رفت. ولی اگر ابتدا به مرکز استان ورود پیدا کنند، آن وقت برگزاری برنامه‌ها تغییر خواهد کرد.

همکاری نهادها برای انتقال اجساد

وی با تأکید بر لزوم انجام همکاری‌های لازم سازمان‌ها و نهاد‌ها عنوان کرد: مقرر شده تا سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگی لازم را با هلال‌احمر و سایر سازمان‌ها به‌منظور انتقال پیکر‌ها انجام دهد. به‌هرحال برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود تا پیکر‌ها هرچه سریع‌تر از مرکز به استان منتقل شوند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در خصوص انتشار اخبار فاجعه منا و بازتاب آن در رسانه‌های مختلف گفت: در ارتباط با این حادثه اخبار و اطلاعات مختلفی منتشر می‌شود ولی رسانه‌ها باید از آمارهایی که مستند بوده و از سازمان حج و زیارت دریافت می‌شود، استفاده کنند. در حقیقت گزارش‌های اعلامی از سوی حج و زیارت باید ملاک کار قرار گرفته و مجاز نیستیم از گزارش‌های سایر منابع استفاده کنیم. حتی خبرگزاری‌های داخلی هم باید از گزارش حج و زیارت استفاده کنند.

خبیر یادآور شد: مباحث نباید به‌گونه‌ای مطرح شود که به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده شود. به‌تمامی تبلیغات و ارائه مطالب به شیوه‌های مختلف باید توجه کرده و مراقبت کنیم؛ بنابراین نوع تبلیغاتی که در استان‌ها انجام می‌شود هم باید به سمت عدم دامن زدن به اختلافات قومی جهت پیدا کنند.

با مردم عربستان مشکل نداریم

وی ادامه داد: به‌هرحال فاجعه‌ای رخ داده که دلیل آن هم بی‌کفایتی و عدم مدیریت صحیح مسئولان آل سعود بوده است. ولی ما با مردم سعودی که مشکلی نداریم و مخاطب ما حکومت آل سعود است. علت فاجعه بی‌کفایتی، عدم مدیریت صحیح و ضعف مسئولان آل سعود است و آن‌ها هم باید پاسخگو باشند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تأکید کرد: نباید از واژه شهید استفاده شود. باید تا زمان شفاف شدن ابعاد حادثه برای زائرانی که جان خود را از دست دادند از عنوان جان‌باختگان استفاده شود. به‌هرحال وقتی در بیان مسئولان ارشد نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری این واژه استفاده نشده ما هم مجاز نیستیم که از آن استفاده کنیم.

خبیر بیان کرد: اگر ابهامی وجود دارد، به‌ویژه مباحث غیرواقعی که در فضای مجازی در حال مطرح‌شدن است، باید پاسخگویی لازم را در این زمینه داشته باشیم. دستگاه‌های اطلاعاتی هم باید این‌گونه موارد را رصد کرده و با ورود خود پاسخ لازم را بدهند.

وی اظهار کرد: علوم پزشکی باید هماهنگی‌های لازم را در خصوص دو مجروح این حادثه داشته باشد تا در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوند. با نیروی انتظامی هم باید هماهنگ شده تا امنیت بیمارستان هم تأمین شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان افزود: انتخاب مسیر تشییع هم به بر عهده شورای تأمین است که تصمیمات لازم متعاقباً با تشکیل جلسه این شورا گرفته خواهد شد. با توجه به اینکه عید غدیر خم را هم در پیش رو داریم، فضای تبلیغاتی نباید به‌گونه‌ای باشد که فضای دهه کرامت و عید غدیر تحت شعاع قرار بگیرد.

رسیدگی به خانواده‌ها

خبیر عنوان کرد: رسیدگی‌های بعدی که باید به خانواده‌ها داشته باشیم را نباید فراموش کرد. باید به خانواده‌های حجاج مفقودی، مجروح و همچنین فوت‌شده به‌صورت ویژه توجه کرد. همچنین باید به یک سری از دستگاه‌ها مسئولیت داده شود تا به خانواده‌ها سرکشی کرده و اطلاعات لازم را از آن‌ها کسب کرده و بعداً هر مسئله لازم در این زمینه را حل کنیم.

وی تصریح کرد: یک سری مباحثی در ارتباط با دیه این افراد با توجه به اینکه بیمه بودند، وجود دارد؛ بنابراین تا زمان حل شدن این مسئله باید یک سری اقدامات برای خانواده جان‌باخته‌ها داشته باشیم و به‌ویژه باید در برگزاری مراسم‌هایی که در شهرستان‌ها خواهند داشت، همکاری لازم انجام شود. البته سرکشی از خانواده‌ها را به فرمانداران محول می‌کنیم تا اطلاعات کسب کرده و مشکلات موجود را به ما گزارش دهند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در پایان گفت: برای انتقال اجساد و نحوه تحویل گیری مجروحان به‌منظور مداوا هماهنگی‌های لازم باید از سوی علوم پزشکی انجام شود. این اولین جلسه بررسی ابعاد مختلف حادثه منا و آمادگی مسئولان خوزستان بود ولی این جلسات برای بررسی برنامه‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مهر

https://hoorkhabar.ir/583568کپی شد!
69