جزئیات انحلال شورای شهر خرمشهر

سعید حاجیان معاون فرماندار ویژه خرمشهر اظهار داشت: ۲۶فروردین‌ماه امسال محمد حویزاوی شهردار خرمشهر برای شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه اهواز از سمت خود استعفا داد و موردپذیرش شورای شهر قرار گرفت.

وی افزود: بلافاصله بعد از استعفا شهردار وقت شورای شهر خرمشهر با ۱۱رأی موافق عزیز ساعدی به سرپرستی شهرداری منصوب و مقرر شد در این مدت شورای شهر نسبت به انتخاب شهردار اقدام کند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه خرمشهر، عنوان کرد: متأسفانه جلسات شورای شهر خرمشهر در موضوع انتخاب شهردار به دو جناح تقسیم شد و هرکدام از یک گزینه داوطلب حمایت کردند.

وی با اشاره به اینکه جلسه نخست انتخاب شهردار با خروج ۴نفر از اعضا از رسمیت افتاد، گفت: این اتفاق در روند جلسات دیگر هم تأثیر گذاشت که جناحی از اعضاء شورای شهر جلسات را ترک یا غیبت می‌کردند که موجب رسمیت نیافتن جلسات می‌شد.

حاجیان بیان کرد: خطای بزرگ اعضاء شورای شهر و شخص رئیس شورا عدم تشکیل جلسه برای بررسی لوایح شهرداری بود که خساراتی را به خدمات‌رسانی و مدیریت شهری متحمل کرد همچنین موجب رکود سرمایه‌گذاری در خرمشهر شد.

وی با اشاره به تذکرات رسمی و غیررسمی خود در جایگاه معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه خرمشهر، افزود: در این ۵ماه جلسه‌ای برای بررسی لوایح تشکیل نشد و اصرار داشتند که ابتدا باید جلسه انتخاب شهردار برگزار شود که با غیبت برخی از اعضاء همراه بود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه خرمشهر، اظهار داشت: نماینده عالی دولت در خرمشهر بر اساس قانون تذکرات کتبی و شفاهی متعددی به اعضاء شورای شهر داد، برای اجتماع اعضاء شورای شهر تلاش کردیم اما مؤثر واقع نشد.

وی بیان کرد: بارها تذکر استاندار مبنی بر استفاده از مواد قانونی برای انحلال و سلب عضویت را به اعضاء شورای شهر ابلاغ کردیم اما باور نداشتند که برای اجرای قانون در برخورد با ضعف‌های شورای شهر مصمم هستیم اما این موضوع برای برخی اعضاء شورا قابل‌پذیرش نبود.

حاجیان افزود: در طول این ۵ ماه چندین ضرب العجل نخست توسط فرماندار ویژه خرمشهر و بعد توسط شورای حل اختلاف استانداری برای انتخاب شهردار به شورای شهر داده شد که متأسفانه از اجتماع و تشکیل جلسه رسمی امتناع کردند.

وی گفت: در مدت ابلاغ مهلت ۱۰ روزه انتخاب شهردار توسط شورای حل اختلاف استانداری نیاز بود که اعضاء نخست باید هیئت‌رئیسه شورای شهر را مشخص و بعد شهردار را انتخاب کنند اما این امر عملی نشد.

وی بابیان اینکه فرمانداری خرمشهر جزئیات کامل اتفاقات شورای شهر را به استانداری ارسال می‌کرد، افزود: نماینده عالی دولت در خرمشهر از تمام اختیارات قانونی برای حل مشکل شورای شهر استفاده کرد اما پافشاری اعضاء شورای شهر در عدم تمکین به قانون سبب درخواست انحلال شورای شهر شد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه خرمشهر گفت: با ادامه روند تعطیلی شورای شهر درنهایت ۱مهرماه جلسه شورای حل اختلاف به ریاست شخص استاندار خوزستان برگزار شد، خروجی این جلسه تصویب انحلال شورای شهر خرمشهر با اکثریت آراء بود که شورای حل اختلاف استانداری حکم صادره را به فرمانداری ویژه خرمشهر ابلاغ کرد.

حاجیان در پاسخ به این پرسش که در صورت انحلال رسمی شورای شهر نحوه بررسی لوایح و انتخاب شهردار به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: انتخاب شهردار توسط نماینده عالی دولت در استان خوزستان یعنی شخص استاندار صورت می‌گیرد و لوایح شهرداری در فرمانداری بررسی می‌شود.

 برابر اعلام استاندار خوزستان انتخابات میان‌دوره‌ای شورای شهر خرمشهر همزمان با انتخابات مجلس دهم در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

تسنیم

https://hoorkhabar.ir/583572کپی شد!
81