اعتبارات ویژه برای کنترل پدیده ریزگردها تخصیص نیافته است

هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: هیات دولت بسته ای برای مقابله با گرد و غبار مصوب کرده که دو بند از آنها به مرحله ابلاغ اعتبار رسیده اما هنوز این پول به استان پرداخت نشده است.

وی افزود: قرار بود ۲۴۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی ساختمان ها در مقابل گرد وغبار در قالب تسهیلات به خوزستانی ها پرداخت شود اما به دلیل اینکه ساز و کار اعطای تسهیلات مشخص نشده این مصوبه قابلیت اجرا ندارد.

بالدی اضافه کرد: ۴۵ میلیارد ریال نیز برای شستشوی معابر قرار است به شهرداری ها پرداخت شود اما این مبلغ نیز تاکنون تامین نشده است، از سوی دیگر این مبلغ باید بین تمام شهرداری ها تقسیم شود که در مقابل ۷۶ شهر استان بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به تامین نشدن اعتبارات بیابان زدایی در این بسته، ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد ریال نیز که از سوی وزارت نفت برای بیابان زدایی پرداخت شده مربوط به بدهی سال های گذشته است.

بالدی با بیان اینکه روند پرداخت اعتبارات گرد و غبار رضایت بخش نیست اظهار کرد: یکی از اعتراض های خوزستان به سازمان مدیریت بحران این بوده که در زمان وقوع گرد و غبار از استان انتظار می رود در آمادگی کامل باشد اما هیچ اعتباری برای ایجاد آمادگی و پیشگیری و آموزش تاکنون تخصیص داده نشده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به تازگی سازمان مدیریت بحران کشور ۶۰۰ میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار پرداخت کرده اما از این مبلغ نیز تاکنون هیچ سهمی به خوزستان داده نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین با بیان اینکه گرد و غبار تهدیدی برای خوزستان به شمار می آید افزود: تغییرات اقلیم و خشکسالی باعث افزایش کانون های داخلی گرد و غبار و توفان ها شده است که این مساله تشدید پدیده گرد و غبار را موجب شده است به همین دلیل برنامه ریزی هایی که صورت گرفته باید هرچه زودتر عملیاتی شود و اینها نیازمند تامین اعتبار است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال است که مردم خوزستان با پدیده گرد و غبار درگیر هستند، اقدام های اولیه و نکات بهداشتی برای رویارویی با این پدیده را فراگرفته اند و اکنون وقت آن رسیده که برای جلوگیری از شکل گیری این پدیده و ریشه کنی آن اقدام شود.

بالدی اضافه کرد: محققان بیش از ۲۰ طرح پیشنهاد داده اند که برای عملیاتی شدن آن نیاز به پول داریم.

خوزستان بیش از ۲۸۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی دارد که منشاء اصلی تولید گرد و غبار در کشور است.

با خشک شدن تالاب های خوزستان به ویژه هورالعظیم و کاهش آب رودخانه ها، این کانون ها در سال های اخیر گسترش یافته است.

بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۸۹ مقرر شد که وزارت نفت چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای عملیات بیابان زدایی در اطراف تاسیسات نفتی در پنج سال بپردازد اما این اعتبار نیز تامین نشده است.

با شدت گرفتن توفان های گرد و خاک در بهمن ۱۳۹۳، هیات دولت در کارگروه اضطراری آلودگی هوا مصوبه مقابله با اثرات ریزگردها را تصویب کرد.

در مصوبه هیات دولت ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی و بوته کاری پیش بینی شده است و بر اساس این مصوبه دو هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با ریزگردها تصویب شده بود که قرار شد بخش اعظم آن به خوزستان اختصاص یابد.

توفان های گرد وغبار در ماه گذشته نیز دوباره در استان شدت یافته است به طوری که در چندین نوبت غلظت گرد و غبار در هوای چند شهر استان از جمله اهواز به بیش از ۲۰ برابر حد مجاز رسید.

https://hoorkhabar.ir/583565کپی شد!
134