اطعام ۱۴ هزار اهوازی در روز عید غدیرخم

حجت الاسلام محمدامین فاطمی کیا دبیر طرح ضیافت علوی ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح ضیافت علوی برای اطعام در روز عید غدیر خم است. امسال عنوان دقیق آن «طرح ضیافت الهی اطعام ۱۴ هزار نفری روز عید غدیر خم» نام گرفته و جمله «خدا را شکر که مولایم علی شد» شعار اجرای این طرح است.

وی افزود: یکی از علت های اجرای این طرح این بود که وقتی به روایات مختلف رجوع کردیم، معلوم شد که برای اطعام در هیچ مناسبتی مذهبی به جز روز غدیر خم روایت نداریم.

دبیر طرح ضیافت علوی تصریح کرد: هر چند که مردم در رمضان، محرم و سایر ماه ها نسبت به اطعام و ارزاق اقدام کرده و حاجتروا هم می شوند ولی ثواب اطعام در روز غدیرخم چیز دیگری است.

فاطمی کیا عنوان کرد: بنا بر حدیثی از امام رضا (ع) اطعام در روز عید غدیر برابر با اطعام ائمه اطهار (ع) است، همچنین بنابر حدیثی از امام صادق (ع) اطعام یک نفر در روز عید غدیر برابر با اطعام ۱۲۴هزار پیامبر است.

وی بیان کرد: اولین بانی طرح اطعام در روز عید غدیر خم امام حسن مجتبی (ع) بود. بنابر روایات متعدد همه به این نتیجه رسیده اند که اگر واقعه غدیر را در طبل و دهل می کردیم، هرگز نزاع با امام حسین (ع) در ماه محرم پیش نمی آمد. لذا واقعه غدیر چندان مطرح نشده و جنگ با امام حسین (ع) در محرم هم برای نادیده گرفتن غدیر شکل گرفت.

دبیر طرح ضیافت علوی ادامه داد: هیئت روضه الزهرا وابسته به مؤسسه عصر ظهور چند سالی اقدام به برگزاری طرح ضیافت الهی کرده است. این طرح خوشبختانه مورد استقبال عموم مردم و علما به ویژه نماینده ولی فقیه در خوزستان و آیت الله حیدری قرار گرفته است.

فاطمی کیا یادآور شد: اجرای طرح از سال سال پیش شروع شده و امسال برای چهارمین سال متوالی اجرا می شود. از دو ماه قبل نسبت به انجام عملیات اصلی برای پرداختن به کارهای طرح اقدام می کنیم. ولی برنامه ریزی ها و هماهنگی ها در طول سال انجام می شود.

وی تأکید کرد: سال اول طرح اطعام برای هفت هزار نفر، سال دوم ۱۰ هزار نفر، سال های سوم و امسال نیز برای ۱۴ هزار نفر اجرا می شود. همچنین مشابه این طرح در سجادیه کوت عبداله برای ۱۴ هزار نفر اجرا می شود.

دبیر طرح ضیافت علوی یادآور شد: امسال به تبعیت از این مؤسسه برای دومین سال پیاپی طرح ضیافت علوی در مسجدسلیمان اجرا می شود. البته این طرح در بسیاری از شهرستان های دیگر هم عملیاتی شده است.

فاطمی کیا بیان کرد: امسال با همکاری بنیاد بین المللی غدیر خوزستان طرح ضیافت علوی را کشوری کرده و این طرح برای سایر استان ها نیز لازم الاجرا شد.

وی اضافه کرد: مسئله مهم در اجرای طرح ضیافت علوی گرامیداشت دهه ولایت است. در حقیقت این ضیافت فریادی برای گرامیداشت غدیر است.

دبیر طرح ضیافت علوی اظهار کرد: قسمت عمده غذاهای طبخ شده برای مناطق آسیب دیده فرهنگی است که همراه با مراسم های مختلف و برپایی جشن ارائه می شوند. اطعام در مناطقی مانند ملاشیه، عین دو، زرگان، حمیدیه و برخی دیگر از مناطق محروم اهواز انجام خواهد شد.

فاطمی کیا عنوان کرد: برای برگزاری طرح کمیته های مختلفی از جمله تبلیغات و اطلاع رسانی، تدارکات، امور مالی و توزیع و انتظامات تشکیل شده است. این طرح در واقع به وسیله طلاب، دانشجویان و بانیان خیر در حال انجام است.

وی تأکید کرد: بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ نفر برنامه ریزی های مستقیم اجرای طرح را انجام داده و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر از آشپز و سرآشپزان مطرح شهرستان اهواز به صورت افتخاری همکاری می کنند.

دبیر طرح ضیافت علوی تصریح کرد: ۸۰ درصد از هزینه های مالی اجرای این طرح مردمی بوده و ما تنها برای تبلیغات اجرای طرح از بانک مهر، انصار و کمیته امداد کمک گرفته ایم.

فاطمی کیا یادآور شد: تمامی نذورات و کمک های مردمی دریافت شده صرف اقلام غذایی برای اطعام در روز عید غدیر می شود. تا کنون بالغ بر ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان ارزاق و نذورات مردم برای اجرای این طرح جمع شده است.

وی با اشاره به اینکه کل هزینه اجرایی این طرح ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است، گفت: امسال به طور ویژه با توجه به فرموده نماینده ولی فقیه در خوزستان که چون روز عید غدیر جمعه است، اطعام در مصلا هم انجام شود، بنابراین اطعام در مصلای نماز جمعه هم انجام می شود.

دبیر طرح ضیافت علوی ادامه داد: مقداری از این اطعام به صورت میدانی توزیع شده، در بیمارستان های آیت الله کرمی، شفا و آپادانا و آسایشگاه سالمندان به صورت ویژه توزیع می شود.

فاطمی کیا در پایان گفت: اولین پایه اصلی فعالیت های ما در مسجد الغدیر شروع شد. سال ۸۰ فعالیت های اولیه خود را در این مسجد با محوریت تربیت مدیران متعهد و متخصص شروع کرده و بعدها نیز با تشکییل مؤسسه عصر ظهور، روضه الزهرا و همچنین مدارس استعداد های ناب صالحین ادامه پیدا کرد.

مهر

https://hoorkhabar.ir/583664کپی شد!
55