حجت الاسلام شفیعی: اعتکاف خاکریز مقاومت دینی را محکم تر می کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن شفیعی ، اظهارکرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی احیای سنت​هایی است که در طول سال​ها و قرن​های گذشته فراموش یا مهجور شده بوده​اند،​ که از جمله این سنت​ها، سنت نبوی اعتکاف است.

وی افزود: اعتکاف سنتی است که پیامبر عظیم‌الشان اسلام در دهه آخر ماه مبارک رمضان به انجام دادن آن مقید بوده​اند و حتی از ایشان نقل می​شود در سالی که به دلیلی اعتکاف را انجام نداده​اند سال بعدی آن را قضا کرده​اند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان این‌که سند اعتکاف هم در فقه و هم در روایات موجود است،‏ تصریح کرد: برای برگزاری این سنت منابع قرانی هم وجود دارد. هم‌چنین در سنت و سیره بزرگان و اولیا نیز مشاهده می​شود که این افراد مقید به برگزاری اعتکاف بوده​اند.

شفیعی با اشاره به این که اعتکاف به معنی محدود کردن است، گفت: در این مدت انسان در یک بازه زمانی در مسجد حضور یافته و دور از فضای مادی، از فضای دینی بهره‌مند می‌شود. با توجه به مرسوم بودن اعتکاف سه روزه، اعتکاف حداقل در سه روز و در روزهای ۱۳، ​۱۴ و ۱۵ ماه رجب که ایام‌البیض هستند، انجام می​شود.

وی خاطرنشان کرد: به لطف الهی جرقه اعتکاف پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه از دانشگاه​ها زده شد. اعتکاف دانشجویی این زمینه را فراهم ساخت که به سرعت سنت اعتکاف در سطح جامعه منتشر شده و استقبال بسیار خوب و ارزشمندی از آن صورت گیرد.

اعتکاف، یک سرمایه کلان در مقابل دشمنان

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان حضور دو گروه را در اعتکاف نسبت به سایر افراد پررنگ‌تر‌ دانست و تصریح‌کرد: به طور طبیعی در مقابله با دشمنان به سرمایه​گذاری​های کلانی نیاز داریم و اعتکاف یکی از این سرمایه​گذاری‌ها است. در اعتکاف حضور جوانان و بانوان نسبت به سایر اقشار پررنگ‌تر است که از این بابت خداوند را شاکریم؛ چراکه معتقدیم نسل جوان و بانوان هر دو جزو گروه​های هدف دشمنان هستند.

شفیعی با اشاره به این‌که در سال گذشته حدود ۴۲ هزار دانشجو در مراسم اعتکاف در کشور شرکت کرده بودند، گفت: ستاد اعتکاف در خوزستان هم‌زمان با سراسر کشور تشکیل شده است. در دانشگاه‌های استان نیز برگزاری اعتکاف بر اساس زمان‌بندی و برنامه​ریزی خاصی صورت می‌پذیرد. امسال نیز پیش​بینی می​شود ۵۰ هزار دانشجو در سراسر کشور در مراسم اعتکاف شرکت کنند.

وی با بیان این‌که مراسم اعتکاف در ۲۰۰ مسجد استان خوزستان برگزار می​شود، یادآور شد: باید توجه داشت منظور از اعتکاف دانشجویی‏، اعتکافی است که تنها در مساجد دانشگاه​ها و مراکز آموزش عالی برگزار می‌​شود که البته دانشجویان و اساتید دانشگاه​ها طبق روال سنتی در سایر مساجد سطح استان نیز در مراسم اعتکاف شرکت می​کنند.

حضور ۳۵۰۰ دانشجوی معتکف در سراسر استان

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که امسال ۲۰ مراسم اعتکاف دانشجویی در دانشگاه‌های خوزستان برگزار خواهد شد، گفت: دانشگاه شهیدچمران، دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، دانشگاه فرهنگیان استان، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه پیام‌نور خوزستان، دانشگاه آزاداسلامی استان و هم‌چنین واحدهای اهواز، آبادان، بهبهان، رامهرمز، ماهشهر، ایذه، امیدیه، شوشتر، دزفول، نیز میزبان دانشجویان معتکف خواهند بود و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو و استاد در مراسم امسال حضور خواهند داشت.

شفیعی با اشاره به این‌که همدلی خوبی بین مسئولان مختلف در برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی برقرار شده است، خاطرنشان کرد: در امر برگزاری این سنت نبوی باید از مسئولان دانشگاه​ها، نهادهای نمایندگان رهبری، معاونت​های فرهنگی و دانشجویی و تشکل​های دانشجویی تشکر کرد زیرا شاهد آن هستیم که همدلی بسیار خوبی در برگزاری این مراسم ایجاد شده است؛ به‌طوری‌که حتی دانشگاه​هایی که در ‌آن‌ها مسجد وجود ندارد، مسئولان دانشگاه با هماهنگی مساجد شهر ظرفیتی را برای اعتکاف دانشجویان در نظر گرفته​اند.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که برکات و نتایج مراسم اعتکاف دانشجویی به بطن جامعه دانشگاهی برگردد و افزایش معنویت در دانشگاه​ها را به دنبال داشته باشد.

لزوم توجه به بیانات رهبری در دیدار با اعضای ستاد مرکزی اعتکاف

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد مرکزی اعتکاف در سال گذشته گفت: به نظر می​رسد باید به این بیانات مقام معظم رهبری به عنوان منشور اعتکاف توجه به خصوصی صورت گیرد. پیشنهاد می​شود که تمام دست​اندرکاران برگزاری مراسم اعتکاف این بیانات را بخوانند؛ البته در همین راستا متن کامل بیانات رهبری در دیدار با اعضای ستاد مرکزی اعتکاف در سایت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه​های خوزستان قرار داده شده است.

وی افزود: این بیانات شامل دو بخش مهم است که بخش اول اهمیت و جایگاه اعتکاف و اثرات آن را بیان می‌کند و در بخش دوم به مسائلی توجه داده شد که به عنوان تهدید می​تواند این فرصت را به چالش تبدیل کند. به نظر می‌رسد توجه به این سخنان و رهنمودها برای برگزارکنندگان، طراحان و سیاست​گزاران مراسم اعتکاف به ویژه برگزاری اعتکاف در دانشگاه‌ها بسیار ضروری است.

شفیعی با بیان این‌که در بیانات مقام معظم رهبری آمده است که برگزاری اعتکاف باید هوشمندانه باشد، خاطرنشان‌کرد: هوشمندی در برنامه​ریزی به این معنی است که چشم​انداز و مقصدی که یک حرکت می‌تواند داشته باشد، در برنامه دیده شود. برای اعتکاف نیز برنامه اعتکاف شکل می​گیرد تا معنویت افراد بالارفته و رشد کند. باید از این فرصت استفاده کرد و حتما در برنامه​ریزی​هایی که در قالب اعتکاف صورت می​گیرد این نکته مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

وی ادامه داد: در برنامه​ریزی​های اعتکاف از افق​های پیش‌رو و چشم​اندازهایی که باید دنبال شود، نباید غفلت شود و به برنامه​های حاشیه​ای پرداخته شود. این هوشمندی به این معنی است که تمام سطوح اعتکاف متناسب با چشم​انداز آن یعنی ارتقای معنویت و روحانیت افراد طراحی شود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح‌کرد: این هوشمندی باید در تمام اجزا و ابعاد اعتکاف، برنامه​ریزی و اجرای آن و متناسب با هدف نهایی اعتکاف در نظر گرفته ​شود. هدف نهایی اعتکاف همان ارتقای معنویت، روحانیت و انس بیشتر و تقرب به خدا است که همه برنامه​ها باید به این سمت باشد.

شفیعی خاطرنشان کرد: عزیزانی که اعتکاف دانشجویی را برگزار می​کنند باید توجه داشته باشند که بعضی از برنامه​هایی که در زمان‌های دیگر انجام می‌شوند اگرچه ممکن است در جای خود مفید باشد، اما در فضای اعتکاف برگزاری آن‌ها نمی​تواند موضوعیت داشته باشد‏ و بنابراین نباید در فضای اعتکاف مطرح شوند.

وی درباره تهدیدهای اعتکاف گفت: تهدید اعتکاف را در برنامه‌هایی می​دانیم که با ریشه‌دار کردن و گسترش معنویت در فضا در تعارض باشد، حتی در تنظیم برگزاری عزاداری‌ها نیز باید فضای اعتکاف در نظر گرفته شود. نباید برگزاری عزاداری‌ها به قدری باشد که مانع از پرداختن به خواندن کتاب‌هایی مانند صحیفه سجادیه شود. هم‌چنین یکی دیگر از مواردی که اعتکاف را تهدید می کند‎، عدم توجه به ادعیه و مناجات است. خواندن ادعیه و مناجات‌ها حتما باید در برگزاری مراسم اعتکاف مورد توجه قرار گیرد. این امر قطعا زمینه​ساز هدایت روح و ذهن جوان معتکف به فضای پاکیزه و با طهارت خواهد بود.

شفیعی خاطرنشان کرد: از بزرگترین و بهترین راه​های مقابله با عرفان​های کاذب مسئله اعتکاف است. نسل جوان به طور طبیعی به مسائل معنوی علاقمند است و اگر به این میل و نیاز به طور درست و صحیح پاسخ ندهیم سوءاستفاده کنندگان فرصت تبلیغ عرفان‌های کاذب را خواهند داشت.

وی افزود: جوان ما در فضای اعتکاف فارغ از زرق و برق مادیات وارد فضایی معنوی شده و مشغول عبادت و نیایش می‌شود که در این فضا جمع جوانان معتکف به جمعی مومن تبدیل می‌شود. اعتکاف فرصت نازنین و مبارکی است و امیدواریم به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

https://hoorkhabar.ir/569078کپی شد!
109
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.