جشنواره نوروزی اقوام ایرانی تا ۱۲ فروردین تمدید شد

این جشنواره به همراه نمایشگاه صنایع دستی جنبی آن که پیش از این قرار بود تا شامگاه دوشنبه ۱۰ فروردین برپا باشد تا شامگاه چهارشنبه ۱۲ فروردین از اذان مغرب تا حدود ساعت ۱۲ شب به کار خود ادامه می‌دهد.

به گفته غلام‌رضا جلیلی‌نیا، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز، استقبال حدود ۱۵ هزار نفری گردشگران و شهروندان در شب آخر برگزاری جشنواره اقوام باعث شده که این جشنواره دو روز تمدید شود.

در این جشنواره نوروزی که به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز و با همکاری معاونت صنایع دستی اداره کل خوزستان برگزار شده اقوام ترکمن، آذری، لر، بختیاری و کرد از استان‌های گلستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان مشارکت کرده‌اند.

این اقوام علاوه بر این که غرفه‌های خود از قبیل سیاه‌ چادرهایشان را به صورت سنتی و با تاکید بر آیین‌ها و سنت‌های خود برپا کرده‌اند در نمایشگاه صنایع دستی نیز غذاهای محلی و صنایع دستی خود را در معرض دید و خرید گردشگران قرار می‌دهند. همچنین هر غرفه در هر شب به مدت ۳۰ دقیقه آیین‌های حماسی خود را اجرا می‌کند.

استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۴.۵ میلیون نفر متشکل از اقوام گوناگون فارس و عرب و لر و ترک و کرد هر کدام با تنوع قومی درون خودشان نمونه‌ای همزیستی و وحدت اقوام در کشور است؛ وحدتی بین اقوام که در طی قرن‌ها در خوزستان در میان تنوع اقلیمی و سنتی، ماهیتی منسجم با عنوان «خوزستانی» را استمرار بخشیده است.

جشنواره نوروزی اقوام ایرانی و نمایشگاه صنایع دستی اهواز که با همکاری فرمانداری و شهرداری این شهر تا ۱۲ فروردین در کوی نفت، بوستان ولایت دایر است تلاشی برای حفاظت از این هویت استانی و تعامل با اقوام سایر استان‌های کشور است.

https://hoorkhabar.ir/567154کپی شد!
61