صندوق بیمه کشاورزی خسارت کشاورزان متضرر از ریزگردها را بدهد

هورنیوز – یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه این استان به دلیل هجوم ریزگردها با ۳۰ درصد کاهش عملکرد در بخش کشاورزی مواجه بوده است، گفت: انتظار می‌رود صندوق بیمه محصولات کشاورزی به این موضوع ورود پیدا کرده و خسارات کشاورزان را جبران کند.

 

عباس پاپی‌زاده گفت: استان خوزستان نزدیک به ۱۴ میلیون تن از کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که این به معنای اختصاص ۱۴ درصد از کل تولیدات کشور است.

 

وی افزود: از طرف دیگر یکی از فاکتورهای مهم در بحث تولید در بخش کشاورزی نور و اکسیژن است که به دلیل هجوم ریزگردها به این استان و به دنبال آن تشکیل پوششی از لایه ضخیم ذرات ریزگرد و غبار بر روی پوشش گیاهی محصولات این استان خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه عملیات فتوسنتز به دلیل وجود گرد و غبار عملاً با مشکل مواجه شده است، پیش‌بینی می‌شود تا حدود ۳۰ درصد کاهش عملکرد در بخش کشاورزی داشته باشیم. به این دلیل که گیاهان امکان تنفس و فتوسنتز ندارند. دستگاه‌های ذیربط نیز می‌توانند با نمونه‌برداری و مقایسه عملکرد محصولات امسال با سال‌های قبل که گرد و غبار نبوده به این مساله پی ببرند.

 

پاپی‌زاده با اشاره به آمار اعلامی از سوی استاندار خوزستان مبنی بر خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی به این استان به دلیل گرد و غبار و ریزگردها، گفت: این عدد بر اساس برآورد اولیه حاصل شده است. با دقت بیشتری قطعاً عدد بیشتری به دست می‌آید چون ما ۳۰ درصد کاهش عملکرد در بخش کشاورزی داریم و تمامی محصولاتی که به اکسیژن و نور خورشید نیاز دارند به تعبیری با مشکل مواجه شده‌اند و از طرف دیگر سبزیجات نیز کیفیت خود را از دست داده‌اند.

 

وی با تأکید بر لزوم جبران خسارت از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: متأسفانه موضوع گرد و غبار و ریزگردها با وجودی که خساراتی ناخواسته و غیر قابل پیش‌بینی دارد و ربطی به مدیریت کشاورز ندارد جز آیتم‌های مورد نظر بیمه محصولات کشاورزی برای پرداخت خسارت لحاظ نشده است. حال اینکه این گرد و غبار خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرده است و این صندوق نیز خسارتی به کشاورز پرداخت نمی‌کند.

 

پاپی‌زاده اظهار کرد: صندوق بیمه کشاورزی باید به این موضوع ورود پیدا کند و با توجه به افزایش اعتبارات و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش اعتبار این صندوق به ۱۱۵۰ میلیارد تومان انتظار می‌رود که موضوع جبران خسارت به دلیل هجوم ریزگردها نیز تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرد.

 

این عضو مجمع نمایندگان خوزستان همچنین به مشکلات به وجود آمده در بحث برق و زیرساخت‌ها در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: یک لایه گرد و غبار بر روی کابل‌های برق استان قرار گرفته که بعد از اولین بارندگی این گرد و غبار تبدیل به گلی شد که شسته هم نمی‌شود. به همین دلیل اتصالی‌های شدیدی در سیستم برق استان خوزستان به وجود آمده که بسیاری از سیستم‌ها را نابود کرده و شاهد خاموشی‌های گسترده در استان هستیم.

https://hoorkhabar.ir/565284کپی شد!
77
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.