خوزستان و داستان تکراری گرد و غبار/ نفس‌هایی که بالا نمی‌آید

گرد و غبار خوزستان و اثرات نامطلوب آن بر زندگی مردم چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست محیطی تاثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم این استان داشته است.

گرد و غبار خوزستان و اثرات نامطلوب آن بر زندگی مردم  چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست محیطی تاثیر زیادی در زندگی روزمره مردم این استان داشته است.

گرد و غبار یک پدیده طبیعی است که در اثر خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشورهای عراق، عربستان و سوریه تشدید شده است، این وضعیت طی هفته اخیر وضعیت زندگی شهروندان خوزستانی را مختل کرده و بار دیگر با آسیب به بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، سلامت آنان را به خطر انداخته است.

آلودگی هوا در استان خوزستان به تعطیلی مدارس در روزهای آخر هفته گذشته منجر شده و بر اساس گزارش‌های رسیده، مراکز خرید در شهرهای استان به شکل نیمه تعطیل درآمده است.

در گزارش زیر گفت‌وگو با تنی چند از شهروندان و مسئولان خوزستانی آورده شده است.

*مسئولان حداقل دلشان به حال خودشان بسوزد

یکی از شهروندان آبادانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، در خصوص بروز چندباره معضل پدیده گرد و غبار اظهار کرد: به نظر می‌رسد این پدیده خطرناک برای مسئولان هیچ اهمیتی ندارد و شاید آنان در این استان و در این آب و هوا زندگی نمی‌کنند.

«علی دایلی» افزود: لااقل برای رفاه حال خودشان نیز حاضر به دست جنباندن نیستند تا مردم را از بلای جانکاه نجات دهند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه فریاد زده‌ایم صدای ما به جایی نرسیده است و تنها چیزی که اینجا بی‌ارزش است جان ما است.

*بیماری‌ام هر از چندگاه تشدید می‌شود

دیگر شهروند خرمشهری نیز با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان امر به این پدیده اظهار کرد: مدت‌هاست از مشکل ریه رنج می‌برم و پزشکان بیماری‌ام را بر اثر هوای آلوده تشخیص داده‌اند.

«امین بخشی» گفت: مدتی است که عزم کرده‌ام که از این شهر بروم تا لااقل اگر مسئولان به فکر ما نیستند خود به فکر جان خود باشیم.

وی عنوان کرد: هر چند مدت برای درمان در بیمارستان بستری می‌شوم و پس از کسب بهبودی مجددا در این هوای آلوده بیماری‌ام تشدید شده و مجددا سراغ دارو و درمان می‌روم.

*فرزندم دچار مشکل تنفسی شده است

دیگر شهروند خوزستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: فرزندم به خاطر مشکل تنفسی که در این آب و هوا دچارش شده، چند روزی است که در بیمارستان بستری شده و حال رضایت‌بخشی ندارد.

«مهدی ناصری» تاکید کرد: امیدوارم هر چه زودتر چاره‌ای برای این پدیده خطرناک اندیشیده شود و اگر این مشکل مشترک چند کشور است، مسئولان با این کشورها نشستی داشته باشند و یا لااقل به مردم خدماتی دهند تا در هنگام وقوع گرد و غبار کمتر این پدیده را حس کنیم.

 *متوسط بارندگی خوزستان ۲۰۰ میلی‌متر/ دولت کم‌کاری می‌کند

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: دولت به تعهدات خود در زمینه رفع گردوغبار به‌ طور کامل عمل نکرده است.

«احمد سیاحی» در نشست خبری پروژه‌های دهه فجر اظهار داشت: سال‌های گذشته هیئت دولت ۲۰۰ هزار هکتار را با اعتباری بالغ بر ۴۷۸ میلیارد تومان برای تثبیت شن‌های روان تصویب کرد و مقرر شد این اعتبار از منابع مالی نفت تامین شود اما متاسفانه فقط ۲۵ هزار هکتار از سطح مصوب انجام گرفت و برای مابقی اراضی هیچ‌کاری تاکنون انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه از اثرات مخرب گرد و خاک اطلاع داریم اما همه بخش‌های دولتی باید به تعهدات خود در جهت مقابله با پدیده ریزگردها عمل کنند افزود: متاسفانه محیط زیست استان فدای لابی‌های دیگر شده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه منشا اصلی این ریزگردها از عراق و سوریه است گفت: متاسفانه این کشورها به دلیل مشکلات داخلی، مسائل زیست‌محیطی را در اولویت‌های آخر خود قرار داده‌اند.

به گفته سیاحی، منشا دیگر ریزگردها به کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی در پی مربوط می‌شود.

وی در این زمینه با اکتفا به آمار عنوان کرد: در حال حاضر متوسط بارندگی جهان ۷۰۰ میلی‌متر در سال است اما متوسط بارندگی خوزستان ۲۰۰ میلی‌متر است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: همه بخش‌های دولتی باید به تعهدات خود در جهت مقابله با پدیده ریزگردها عمل کنند زیرا با شعار دادن نمی‌توان جلوی گرد و خاک را گرفت.

*میزان آلایندگی هوا تقریبا در حد استاندارد

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: هوای اهواز پس از چند روز گرد و غبار، در صبح روز شنبه به حالت عادی درآمده و میزان آلایندگی هوا تقریبا در حد استاندارد است.

«احمدرضا لاهیجان‌زاده» اظهار کرد: میزان آلایندگی استاندارد ۱۵۰ تا ۲۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است در حالی که میزان گرد و غبار روز گذشته اهواز ۱۹۸ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

وی افزود: میزان ذرات معلق در هوا ناشی از گردوغبار در روز شنبه در آبادان ۱۷۱، دزفول ۱۳۰، شوش ۲۶۰، گتوند ۱۰۰، سوسنگرد ۱۶۰ و بهبهان ۱۳۴ میکروگرم بر متر مکعب است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: میزان ریزگردهای هوای اهواز در ظهر پنج‌شنبه، بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی بیشتر از ۶۶ برابر حد مجاز و در روز جمعه بالاترین میزان آلودگی چهار هزار و ۳۹۰ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: با عبور سامانه ناپایدار ضعیف مربوط به وقوع گرد و غبار که در ۷۲ ساعت گذشته باعث ایجاد ناپایداری در خوزستان شده بود به تدریج جوی پایدار تا اواسط هفته در این استان حاکم می‌شود.

«علیرضا غلامپور» اضافه کرد: بر این اساس برای ۲۴ ساعت آینده آسمان خوزستان صاف تا قسمتی ابری در مناطقی از شرق و شمال شرق استان قسمتی ابری با احتمال رگبار پراکنده و در سایر نقاط استان غبار محلی و مه رقیق صبحگاهی توام با وزش باد قابل ملاحظه پیش بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: شعاع دید در اهواز و آبادان ۵ هزار متر و در ماهشهر ۶ کیلومتر است که در اهواز پدیده مه رقیق صبحگاهی مشهود است.

*مسئولان شرایط حساس را بازگو کنند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: گرد و غبار و شرایط بد هوا به قدری بود که پروازها کنسل شد، متاسفانه در بعضی از تصمیمات موجود اختلافاتی وجود دارد و نگاه ویژه‌ای به مرکز می‌شود.

«سید شریف حسینی» عنوان کرد: با وجود تذکرات کتبی و شفاهی پس از گرد و غبار و باران‌های اسیدی سال گذشته که حدود ۲۱ هزار نفر را به بیمارستان‌ها کشاند، حتی شاهد حضور یک وزیر برای رسیدگی و بررسی اوضاع در خوزستان نبودیم اما وقتی همین اتفاق با کمترین شدت در تهران رخ می‌دهد تمام مسئولان و دستگاه‌ها برای حل آن بسیج می‌شوند.

وی ادامه داد: از مسئولان استان انتظار داریم شرایط حساس را بازگو کنند و آن را ساده مطرح نکنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی این کار را داشته باشیم و مسئولان استان باید در زمان رخداد چنین مساله ای باید برای کمک به شهروندان شیر و ماسک رایگان بین آنها توزیع کنند نه از تهران بفرستند.

حسینی خاطرنشان کرد: بحث حمایتی بهداشتی و درمانی باید توسط مرکز بهداشت و علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شود و با هماهنگی دولت و نمایندگان اعتبارات را برای این امر جذب کرد و در شرایط حساس به استان خوزستان اختصاص داد.

وی افزود: باید سهم خوزستان از بخش حوادث بیشتر شود همان‌گونه که در استان مازندران سیل به وقوع پیوسته و آنها هم باید استفاده کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با تدابیری که استاندار می‌تواند بیاندیشد امکان حل موضوع‌های این‌چنینی وجود دارد.

با توجه به شرایط حساس خوزستان و اینکه این استان جز آسیب پذیرترین نقاط کشور محسوب می‌شود تلاش و عزم جدی مسئولان را برای برطرف کردن این معضل می‌طلبد تا بیش از این شاهد بوجود آمدن خسارت در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در این استان نباشیم.

https://hoorkhabar.ir/562841کپی شد!
55