بی​سوادی و کم​سوادی در استان بحرانی اجتماعی است / مطالبات آموزش و پرورش پرداخت شود

نشست خبری مدیر کل اداره آموزش و پرورش خوزستان امروز(۱۱ بهمن​ماه) در محل سالن غدیر این اداره برگزار شد.

محمد تقی​ زاده، مدیرکل اداره آموزش و پروش خوزستان در این نشست با اشاره به سالروز وقوع انقلاب اسلامی و لزوم حفظ و تداوم این اقتدار اسلامی گفت: انقلاب اسلامی تنها یک اتفاق سیاسی نبود بلکه آغاز یک دوره استثنایی در تاریخ معاصر است و راز موفقیت این دوره تاریخی یک بخش آن به عملکرد آموزش و پرورش باز می​گردد که دانش​آموزان با شناخت و معرفت، دستاوردهای انقلاب را از نسلی به نسل دیگر منتقل می​کنند.

وی در ادامه تصریح​کرد:​ در آموزش و پرورش در این مدت یک ساله تلاش کردیم فعالیت​های خود را در چند محور مشخص قراردهیم. اولین محور لزوم ایجاد آرامش ، ثبات و نظم است که لازمه هر موفقیت است. ما این آرامش را در سازمان به وجود آوردیم و حصول این آرامش در مجموعه آموزش و پرورش تاکنون نتیجه رضایت​بخشی داشته است.

تقی​زاده با اشاره به لزوم توجه ویژه به داشتن برنامه​​های مناسب برای انجام فعالیت​ها​ در​​ آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از ۳ مشکل عمده رنج می​برد، مشکلات مالی، منابع​انسانی و بزرگترین مشکل هم عدم  برنامه​ریزی علمی است.

وی ادامه داد: بخش عمده​ای از مشکلات مالی و کمبود منابع انسانی را می​توان با برنامه​ریزی​های علمی مهار کرد که در همین راستا برنامه توسعه آموزش و پرورش​ خوزستان در شورای اداری آموزش و پرورش استانداری مطرح و بررسی شد و این برنامه با ۲۶ شاخص به​همراه در نظر گرفتن چالش​های آموزشی در استان  تدوین شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان موضوع مهار بی​سوادی در خوزستان را از دیگر برنامه​های حائز اهمیت آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: در خوزستان ۶۵۰ هزار بی​سواد داریم و از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر از والدین دانش آموزان بی​سواد هستند. این آمار برای مانگران کننده بود بر همین اساس طرح سواد​آموزی اولیا بی​سواد در  خوزستان تصویب شد و در حال اجرا است.

تقی​زاده با بیان این​که ​در خوزستان ۵۰ درصد افراد با​سواد، دارای مدرک تحصیلی راهنمایی هستند، گفت: حضور این تعداد افراد بی​سواد مطلق و کم​سواد در استان یک بحران اجتماعی است. ​براساس اعلام وزارت آموزش وپرورش خوزستان بالاترین پوشش تحصیلی در سواد آموزی کشور داشته است که این نشان دهنده برنامه​های اجرا شده در خوزستان برای مقابله همه جانبه با بی​سوادی است.

مدیر کل آموزش و پرورش با اشاره به این که امروزه حضور نوآموزان در دوره پیش​دبستانی یکی از موضوعات مورد توجه آموزش و پرورش است،​تصریح کرد: دوره پیش​دبستانی همیشه مورد توجه مجامع علمی بین​المللی است. در سال گذشته تنها ۳۰ درصد دانش​آموزان پایه اول دوره پیش​دبستانی را گذرانده​اند که این آمار بسیار پایین بود. با تلاش معاونت ابتدایی توانستیم مناطق تحت پوشش پیش دبستانی را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش دهیم و اکنون ۶۵۰ هزار نوآموز در پیش​دبستانی​های استان داریم.

تقی​زاده با بیان این​که باید زیر ساختارها را در خوزستان ترمیم کرد، یادآور شد:  اگر به پیش​دبستانی توجه و رسیدگی شود قطعا در کنکور و پایه سوم متوسطه که پایه ارزیابی در سطح کشور است مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این​که در سال گذشته رتبه کنکور استان ۲۸ بود که توانستیم ۲ پله رتبه کنکور را ارتقا دهیم، عنوان کرد: در حوزه ابتدایی سال گذشته رتبه کشور ۳۰ بود که اکنون رتبه آموزش ابتدایی استان در کشور با ۷پله صعود به رتبه ۲۳ رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان تصریح کرد: ​نباید خوزستان را با شاخص​های آماری با دیگر استان​های کشور مقایسه کرد. خوزستان را باید با شاخص​های فرهنگی و اجتماعی مقایسه کنیم. خوزستان در طول تاریخ کانون بحران و آسیب​های اجتماعی بود و تمام شاخص های نرم​افزاری و فیزیکی در استان شکسته شده است.

تقی زاده با اشاره فرسودگی مدارس در خوزستان، عنوان کرد: چرا باید بعد از ساخت یک مدرسه و افتتاح آن باید به فکر تعمیر آن باشیم. در​حالی​که بناهایی وجود دارد که هزاران سال عمر دارند و هم​چنان مورد بهره​برداری قرار می​گیرند.

مدیر کل آموزش پرورش استان خوزستان ادامه داد: باید یک نگاه ویژه به استان خوزستان شود. در سفر وزیر آموزش وپرورش به خوزستان مشکلات آموزش خوزستان را دسته​بندی کردم و به وزیر تحویل دادم وایشان قول دادند که بیشترین توجه را به خوزستان داشته باشند.

وی با اشاره به این​که باید مسائل آموزش وپرورش دغدغه همه مردم باشد، اظهار​کرد: ​از دیگر محورهای برنامه​های آموزش وپرورش درگیرکردن ذهن مردم و مسئولان با مسائل آموزش و پرورش است. ما مشکلات را در جلسات شورای آموزش و پرورش با استانداری، فرمانداران، بخشداران و تمام مسئولان مطرح می​کنیم.

تقی​زاده با اشاره به لزوم کمک همه دستگاه​های استان به آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش خوزستان مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان از شهرداری مطالبات عقب​مانده دارد و شهرداری با این که ۵ درصد سهم آموزش و پرورش را از مردم دریافت می​کند اما به ما پرداخت نمی کند؟! هم​چنین آموزش وپرورش در حدود ۹ میلیارد تومان از سازمان آب و برق طلبکار است و با این حال سازمان آب و برق اداره​ها را به دلیل بدهی مدارس قطع می​کند. این چه منطقی است؟! سازمان آب و برق به جای قطع​کردن برق ادارات آموزش و پرورش مبلغ بدهی خود را از مبلغ مطالبات ما کم  کند و باقی​مانده را به ما پرداخت کند.

مدیر کل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سرانه سالیانه دانش​آموزی ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ برای گذران مدارس اندک است، البته بخشی از آن را به مدارس پرداخت کردیم. اگر دیگر سازمان​ها مطالبات ما را پرداخت کنند بخش زیادی از مشکلات​ مدارس حل می​شود.

تقی​زاده تاکید​کرد: ما اگر نتوانیم در وضعیت آموزش و پرورش استان خوزستان تغییری ایجاد کنیم باید این مقام را به  فرد توان​مند دیگری واگذار کنیم.

https://hoorkhabar.ir/562905کپی شد!
76
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.