همایش احیاء فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در معماری برگزار می شود

همایش احیاء فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در معماری وشهرسازی شهر اهواز از سوی معاونت اموراجتماعی وفرهنگی وبا همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

با توجه به اهمیت هماهنگی جهت برگزاری این همایش امروز چهارشنبه ۱۰ دی ماه جلسه ای با حضور اعضاء کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، معاون اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری ، قائم مقام موسسه آموزش عالی جهادکشاورزی ، تعدادی از دانشجویان نخبه معماری و مدیرانی از شهرداری اهواز برگزار شد .در این جلسه امیر آهن جان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری با بیان اینکه از نظر تاریخی معماری ایران اولین هنری است که خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کرده گفت: از ویژگی های معماری اسلامی تاثیر فرهنگ اسلامی بر این معماری است.  ولی متاسفانه در قرنهای اخیر با تاثیرگذاری بسیار زیاد معماری غربی  و معماری مدرن  کم کم هویت معماری ایرانی تحت تاثیر قرار گرفته است تاجایی که اکنون دیگر اثر چندانی از معماری زیبا و مملو از المان های مذهبی دیده نمی شود.

IMG_03302 (1)

وی افزود : در معماری اسلامی سعی بر تامین نیازهای مادی و معنوی انسان ها بوده است . علاوه بر این معماری در گذشته هماهنگ با محیط زیست و اقلیم طراحی می شد.

آهن جان گفت: با توجه به مشکلاتی که در سطح شهر اهواز در خصوص معماری شهری دیده می شود در تلاش هستیم که این مشکلات را مرتفع کنیم زیرا متاسفانه معماری سنتی و اسلامی مان را که قدمتی چندین ساله دارد را از دست داده ایم. در همین راستا همایشی سراسری را در خصوص هویت ایرانی و اسلامی در معماری برگزار خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه سید جواد رضوی عضو شورای شهر اهواز ، معماری را یک فرهنگ دانست وگفت: فرهنگ از دو بخش مادی و معنوی تشکیل شده است که فرهنگ مادی ساختمان و ابزار ها هستند که طی ۵۰ سال گذشته از لحاظ معماری هیچ تغییری در آنها انجام نشده است در صورتی که طبعا باید در طول زمان فرهنگ ها تغییر کند و هرچند که معمولا تغییر فرهنگ مادی به سرعت اتفاق می افتد در حالی که ممکن است تغییر فرهنگ معنوی در طی زمان بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در برگزاری این همایش از سازمانهای ذیربط دیگر در زمینه ساختار شهری هم باید استفاده نمود ، افزود: در این همایش باید پیشنهادهای کاربردی داد و با نظارت صحیح اجرای آنها را پی گیری نمود.

مریم ابریشم کار عضو دیگر شورای شهر اهواز نیز که در این جلسه حضور داشت تاثیر فرهنگ را در زندگی بسیار عمیق دانست و گفت: باید فرهنگ در زندگی ما جلوه داشته باشد. همانطور که در کشورهای اروپایی در ساختمان ها و المان های شهری شان فرهنگ و مذهب آنها دیده می شود در شهر ما نیز که تمدن باستانی بسیاری دارد باید فرهنگ و مذهب مان در نمای شهری و المان های شهری دیده شود.

وی درادامه گفت: باید آئین نامه ای طراحی شود که ما را به سوی فرهنگ ایرانی و اسلامی بکشاند. در این زمینه می توان از همکاری و کمک دانشگاه شهرداری اهواز نیز استفاده نمود.

این عضو شورای شهر همچنین قول مساعد داد که حمایت ویژه ای از برگزاری این همایش صورت گیرد.

IMG_0302

عبدالرضا الواری قائم مقام موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با بیان اینکه آثار گذشته نشان می دهد که کشورمان دارای سابقه فرهنگی است گفت: معماری نیز مانند هر چیز دیگری می تواند هویت داشته باشد . در حالی که در اهواز هویت ایرانی و اسلامی را نمی بینیم. آنچه در ساختمان سازی شهر اهواز می بینیم نشان از عجله و شتاب است .

وی در بخش دیگری از صحبتهایش برای خوزستان ۳ دوره تاریخی در نظر گرفت و گفت: دوره تاریخی تمدن ایرانی ، دوره تاریخی تمدن اسلامی و دوره تاریخی دفاع مقدس هر کدام بخشی را شامل می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جلسات منجر به این شود که اتفاقات خوشایندی در این شهر صورت گیرد.

سپس در این جلسه کارشناسانی از شهرداری و جهاد دانشگاهی به ارائه نظراتی در خصوص برگزاری این جشنواره پرداختند.

گفتنی است ، این همایش از سوی معاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری و با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می شود .جلسات بعدی در زمینه هماهنگی های اجرایی این جشنواره نیز متعاقبا برگزار می شود.

https://hoorkhabar.ir/541323کپی شد!
102
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.