نگرانی ندارم، نظام مساله حصر را با تدبیر و قاطعانه حل خواهد کرد

استفاده از ادبیاتی مانند “گاو”، “خس و خاشاک”، “بیسواد” و “تازه به دوران رسیده” خواندن طرف مقابل باید از فضای سیاسی ایران بیرون برود، واقعاً در جمهوری اسلامی که این‌همه شهید داده جای خودنمایی و قهرمان پروری و بی‌اهمیتی به احساسات مردم نیست، باید به آنها شخصیت بدهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه “متن حاشیه” که عصر روز سه‌شنبه با موضوع فتنه ۸۸ و راهپیمایی روز ۹ دی از شبکه سه سیما پخش شد، رساندن صدا و اعتراضات مردم به مقامات و مسئولین را از مهم‌ترین وظایف صدا و سیما به عنوان یک نهاد انقلابی دانست.

به گزارش «تابناک»، رضایی با انتقاد از کسانی که خود را صاحب راهپیمایی نه دی و عامل خنثی کردن فتنه ۸۸ می‌دانند، اظهار داشت حوادث سال ۸۸ اولین فتنه تاریخ انقلاب نیست و نباید مسائل کشور به فتنه ۸۸ خلاصه شود؛ زیرا با چنین رویکردی ممکن است نسل سوم و چهارم انقلاب تصور کنند از ابتدای انقلاب تاکنون تنها یک فتنه و تنها یک حماسه به نام نه دی وجود داشته است. البته فتنه ۸۸ نباید فراموش شود.

وی افزود: من به طور کلی تاکنون ۱۶ فتنه را احصا و یادداشت کرده‌ام که آنها را مرور می‌کنم. در ابتدای انقلاب اسلامی مرحوم طالقانی که رئیس شورای انقلاب و در غیاب دولت مسئول اداره کشور بودند، شورای انقلاب را رها کردند و رفتند شمال و کشور دچار مشکلاتی شده بود که این فتنه با تدبیر حاج احمد آقا و راهپیمایی نیروهای انقلاب از دانشگاه تهران تا میدان فردوسی پایان یافت.

دومین فتنه در خرداد سال ۵۸ با موضوع قانون اساسی رخ داد که با ورود امام به موضوع، فتنه برطرف شد و در ادامه انقلاب نیز شورش‌های تجزیه‌طلبی و حوادثی رخ داد که عاملین آن در ماه‌های آخر نیز به انقلاب پیوسته بودند. بعد از آن فتنه های دیگری همچون فتنه فرقان و فتنه قم که چند هزار نفر از جمعیت خلق مسلمان به حمایت از آیت الله شریعتمداری در آن شرکت کرده بودند. در ادامه نیز فتنه‌هایی همچون فتنه بنی صدر در ۱۴ اسفند، کودتای نوژه، کودتای قطب زاده، ماجرای ولایت مطلقه فقیه، فتنه منافقین، بیت آقای منتظری، تجمع علیه لایحه قصاص، فتنه مجلسس ششم، حوادث سال ۸۷ و فتنه مکتب ایرانی در دولت احمدی نژاد از دیگر اتفاقاتی بوده که انقلاب اسلام آنها را پشت سر گذاشته است.

مرور بر این فتنه‌ها و مقابله آن باید برای درس‌آموزی و یاد گرفتن روش تبدیل آنها به فرصت است و گرنه حرف زدن علیه یک نفر و به طرفداری یک طرف دیگر، یا محکوم کردن یک جناح و تطهیر طرف دیگر ظلم به نظام و مردم است.

برای این که مستند صحبت کنم و دلیل بروز فتنه روشن‌تر شود، اجازه دهید جملاتی را که در ابتدای مناظره با آقای موسوی یعنی بلافاصله بعد از مناظره موسوی و احمدی‌نژاد بیان کردم، یادآوری کنم که چهار پنج جمله هم بیشتر نیست. چون مستند هم هست، باور و اعتماد مردم بیشتر می‌شود.

من بحثم را از این جا شروع کردم که «همه ما مثل گذشته باید وفادار به ارزش‌ها و راه امام باشیم. من خوشحال نیستم که پیش‌بینی یک سال گذشته من در باره تشدید اختلاف و تفرقه در کشور در حال تحقق است.» من پیش از بروز فتنه این هشدار را دادم. شاید یکی از دلایلی که من یک سال پیش از انتخابات ۸۸ طرح دولت ائتلافی را دادم تا از همه نخبگان و سرمایه‌های کشور در اداره کشور استفاده شود، احساس چنین خطری بود. «مناظره دیشب ( منظور مناظره موسوی و احمدی‌نژاد بود)، مناظره نبود، یک مناقشه بود، من هم از خودم و هم از سایر نامزدها تقاضا می‌کنم که بحث را بر سر چارچوب‌هایی ببریم که ملت ایران به آن نیاز دارد و آن این است که برنامه‌ها خود برای آینده را بگوییم، تاکید بر گذشته در حدی خوب است که بدانیم چرا می‌خواهیم به آینده برسیم».

من از سال ۸۷ پیش‌بینی می‌کردم که کشور آبستن حوادثی است. به این دلیل که فتنه‌های زیادی رو دیده بودم. ممکن است یک معمار که کار مهندسی نکرده ساختمانی را ببیند و بگوید که این ساختمان ده سال دیگر فرو می‌ریزد. ممکن است این فرد چون کار مهندسی نکرده نتواند حرفش را با فرمول و ریاضیات اثبات کند. من که به شرایط سیاسی کشور نگاه می‌کردم چنین چیزی را می‌دیدم.

مساله مهم دیگر، سوء ظن دو طرف به همدیگر بود. به عبارت دیگر بستری برای مشکل وجود داشت.

مساله مهم دیگر نوع مناظره و در واقع مناقشه بین دو طرف بود.

مساله دیگر این است که نهادهای مسئول به برخی وظایف خود عمل نکردند. شورای نگهبان باید به استفاده احمدی‌نژاد از عکس همسر آقای موسوی یا دروغگو خواندن اقای احمدی‌نژاد از سوی موسوی اعتراض می‌کرد و به آنها تذکر می‌داد. نظر من این است که نهادهای قانونی به همه وظایف خود در پیش‌گیری از حادثه عمل نکردند. قوه قضائیه، شورای نگهبان و بزرگان کشور می‌توانستند کمک کنند.

خوب بعد از انتخابات بی‌سابقه و پرشوری با حضور چهل میلیون نفر معلوم بود معلوم بود التهاب و هیجان وجود دارد. سخنان دو نامزد هم خارج از چارچوبی اخلاقی بود و این هیزم ریختن در آتشی بود که بعدا خارجی‌ها از آن استفاده کردند.

به عبارت دیگر برای آن حوادث بستری وجود داشت، مناظره جرقه آن را زد و اتفاقات بعد از اعلام نتایج اعتراضات مردم را به سمت تبدیل به یک فتنه برد.

در بعد خارجی هم، در برنامه‌ریزی کلان اصطلاحی به اسم سناریوسازی وجود دارد. آمریکایی‌ها قبل از انتخابات هشت پرونده برای ایران در نظر داشتند و روی میز قرار داده بودند. یکی حمله نظامی بود، یکی محاصره دریایی بود و یکی دیگر شروع مذاکرات با ایران. من آن سند را دیدم. حمله ۹۰۰ میلیارد دلار هزینه داشت، محاصره و ورود نیروی زمینی دوهزار میلیارد دلار هزینه داشت. کمترین هزینه برای شروع مذاکرات بود که همین باعث شد اوباما قبل از انتخابات به رهبری نامه بنویسد و معنای این نامه ناامیدی آمریکا از دیگر گزینه‌ها بود ولی این به معنای حذف سایر پرونده‌ها از روی میز آمریکا نبود.

اختلافات داخلی و هشت ماه ادامه یافتن فتنه باعث شد که آمریکا گزینه‌های خود را عوض کند.

رضایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌هایش در ایام پس از انتخابات ۸۸ برای اینکه موسوی و کروبی از طریق قانونی اعتراضات خود را پیگیری کنند، اظهار داشت: من با موسوی و کروبی در این باره تماس گرفتم. آقای موسوی گفت: “با ستادم مشورت می‌کنم و به شما می‌گویم” ولی فردایش مشخص شد که مشورت‌هایش جواب نداده است. من سعی کردم صادقانه به آنها بگویم که الآن گارد شورای نگهبان باز است و می‌توانید اعتراض خود را به‌صورت قانونی دنبال کنید.

کاندیدای ریاست جمهوری سال ۸۸ همچنین تأکید کرد: من خودم به‌عنوان یکی از نامزدها، در هیچ‌کدام از راهپیمایی‌ها شرکت نکردم و مسیرم یک مسیر قانونی بود.

رضایی در پاسخ به این سؤال “شما به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آن سال، آیا سندی از معترضین در رابطه با تقلب در انتخابات دیدید یا خیر؟” تأکید کرد: من خودم از تعدادی از اعضای ستادهای موسوی و کروبی که همراه دوستان ما خدمت مقام معظم رهبری رفته بودند شنیدم که گفتند: “مطمئنیم تقلب نشده است”.

وی با اشاره به حضور خود در راهپیمایی ۹ دی، خاطرنشان کرد: کاندیداهای معترض حرف ما را گوش نکرده حاضر به مشورت با ما نشدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: من اگر آن سال اختیاری داشتم یا پوزیشن بیشتری می‌داشتم، مثلاً رئیس مجلس بودم، مسئله را حل می‌کردم. کاملاً برایم روشن بود که قابل حل بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به تلاش خود برای حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: خیلی تلاش کردم که ایشان را به این جلسه بیاورم ولی ظاهراً ایشان به شمال رفته بودند و نشد که شرکت کنند.

رضایی درباره علت خروش مردم در ۹ دی ۸۸ گفت: چند دلیل باعث شد مردم به خیابان‌ها بیایند. اول آنکه تظاهرات معترضین به خشونت‌های خسارت آفرین به اموال عمومی و کشور تبدیل شده بود. مسئله دوم اهانت به نمادهای مراسم حضرت اباعبدالله توسط معترضان بود و مسئله بعد پاره شدن عکس امام بود و عدم برخورد جدی با این مسئله توسط هدایت کنندگان معترضین؛ لذا مردم احساس کردند باید کاری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از افرادی که در راهپیمایی ۹ دی حضور داشتند دستبند سبز به دست داشتند، خاطرنشان کرد: همین امر موجب شد که من مطمئن شدم که مسئله تمام شده است، یعنی ۹ دی را فقط طرفداران احمدی‌نژاد درست نکردند بلکه همه مردم به صحنه آمدند و از نظام و رهبری دفاع کردند.

رضایی ادامه داد: بعد از ۹ دی به رهبر انقلاب نوشتم و گفتم در خیابان‌ها بودم و امواج مردمی را دیدم، ماجرا تمام شده است و وحدتی به وجود آمده که کاش به نخبگان منتقل شود. بعد از آن راهپیمایی نگرانی‌ام نخبگان کشور بودند، چرا که حادثه و معجزه‌ای رخ داده بود و آنجا  تقاضا کردم که باید فکری بکنیم تا نخبگان هم حول محور وحدت جمع شوند.

این کاندیدای ریاست جمهوری سال ۸۸ با بیان “من بارها عدم تبعیت از قانون در سال ۸۸ را محکوم کردم” گفت: بعضاً ناچار می‌شدیم ضرب المثل هم بزنیم. در یک اطلاعیه‌ آن روزهایم حتی این خاطره را هم گفتم که یه نفر من را دیده و گفته که به موسوی و کروبی بگویید تا دیر نشده خود را از این ماجراها کنار بکشند.

رضایی در پاسخ به این سؤال “آیا به عملکرد خود در سال ۸۸ نقدی هم دارید؟” اظهار داشت: قاعدتاً ما که معصوم نیستیم. من بعضی از ملاحظات را باید کنار می‌گذاشتم و جدی‌تر وارد صحنه می‌شدم. باید سعی می‌کردیم ماجرا را زودتر جمع و جور کنیم. خودم همه پیش‌بینی‌ها را کرده بودم. البته سن ما رفته بالا و ما آقا محسن دوران جوانی نیستیم که آن دخالت‌ها را می‌کردیم. شاید البته این محافظه‌کاری مؤثر بود. ولی من و امثال من باید جدی‌تر وارد صحنه می‌شدیم.

وی همچنین درباره خسارات فتنه ۸۸ گفت: حوادث ۸۸ خسارات زیادی داشت که یکی از آنها همین تحریم‌ها بود. البته من معتقد نیستم صرفاً فتنه باعث تحریم‌ها شد، بلکه هم فتنه و هم طولانی شدن فتنه در تحریم‌ها مؤثر بود و از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و کسب و کارها خوابید و خسارات زیادی به اموال مردم وارد شد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه فتنه باعث شد یک جمعیتی از کادر انقلاب کنار رفتند، تصریح کرد: عده ای از اصلاح‌طلبان که جزو مذهبی‌ها بودند، رد صلاحیت شدند. البته من معترض و منتقد رد صلاحیت آنها نیستم، بلکه می‌گویم اگر فتنه نبود اینها امروز در صحنه فعال بودند. اگر موسوی و کروبی فتنه را جمع می‌کردند امروز دو نیرو از نیروهای مؤثر کشور بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در اعتراضات باید مرزبندی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: حتی در اعتراضات قانونی، معترضان باید مرزشان را با دشمنان و رقبای ایران در منطقه تفکیک کنند.

رضایی افزود: و البته آنها که مقابل معترضین هستند باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند. هر دوی این شاخصه را در صحبت‌های رهبرمعظم انقلاب دیدیم.

وی اظهار کرد: ما از این حادثه باید به این نتیجه برسیم که اگر قوای مسئول و دولتمردان، با قاطعیت وظایفشان را انجام داده و به‌موقع ورود کنند احتمالاً جلوی خیلی از حوادث گرفته شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری سال ۸۸ در پاسخ به این سؤال “خطاکارترین فرد در فتنه ۸۸ را چه‌کسی می‌دانید؟” گفت: من مخالف این گفتمان صدا و سیما هستم زیرا آن را تنزل دادن یک حادثه بزرگ به یک و دو آدم می‌دانم، در حالی که واقعاً این حادثه خسارات بزرگی برای کشور داشت. البته کسانی که خطا کردند باید متناسب با خطایشان قانون تصمیم بگیرد. از کجا معلوم همین کسانی که مقابل موسوی و کروبی هستند فردا فتنه بزرگ درست نکنند؟ مگر موسوی و کروبی قبلاً جلوی فتنه‌ها نایستاده بودند، ولی امروز دچار فتنه شدند؟ لذا من مخالف این گفتمان صدا و سیما هستم که روی اشخاص متمرکز می‌شود.

رضایی همچنین با اعلام “نظام جمهوری اسلامی با تدبیر قاطعانه مسئله حصر را حل می‌کند و من روی این مسئله نگرانی ندارم” افزود: نظام روی منافع ملی و ارزش‌های انقلاب مسئله حصر را حل می‌کند و دوباره عده‌ای نباید از این جریان یک فتنه دیگر درست کنند. چون اینکه به خیابان بیایند یا نامه بنویسند تاثیری ندارد و نظام براساس منافع ملی، این مساله را حل خواهد کرد.»

رضایی با تأکید بر این که استفاده از ادبیاتی مانند “گاو”، “خس و خاشاک”، “بیسواد” و “تازه به دوران رسیده” خواندن طرف مقابل باید از فضای سیاسی ایران بیرون برود، ابراز کرد: واقعاً در جمهوری اسلامی که این‌همه شهید داده جای خودنمایی و قهرمان پروری و بی‌اهمیتی به احساسات مردم، باید به آنها شخصیت بدهیم. صادقانه با مردم صحبت کنیم. ما بهترین مردم را در این کشور داریم و باید دست تک تک آنها را دولت‌ها ببوسند، کما اینکه اگر مردم در ۹ دی نیامده بودند نهادهای دولتی و مخالفین به بن‌بست رسیده بودند.

https://hoorkhabar.ir/541296کپی شد!
35