خوزستان همچنان عزیزانش را در دفاع از ارزش‌ها تقدیم می​کند

در ادامه اجلاس سراسری نماز ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به اهواز آمدند.

معاون اول رئیس جمهور: نماز مانعی برای فساد است/ از دستاوردهای دولت دفاع شود

در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز در شهر اهواز با بیان این‌که جامعه ما امروز بیش از هر روز دیگر به فریضه نماز نیازمند است اظهار کرد: برگزاری منظم نشست سالیانه نماز این مزیت را دارد که از سه زاویه علماء ،‌مسئولان و جامعه به فریضه نماز پرداخته شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : نماز تسلیم انسان عصیان گر است. اگر انسان در معرض فساد ، هوس و منفعت پرستی قرار گیرد چون بی نهایت طلب است به هیچ امکان مادی محدود نمی شود، بنابراین نماز می‌تواند به سلامت و ارتقای اجتماع کمک کرده و وسیله پرورش و رشد انسان باشد. نماز سد ایستادگی انسان و جامعه در برابر زیاده خواهی و زیاده طلبی است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه همه دستگاه ها باید به تناسب صلاحیت ها و اختیاراتشان در اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنند اظهار کرد: دولت نیز پشتیبان این حرکت ها خواهد بود و آیین نامه ای هم که به منظور سازماندهی بهتر مشارکت دستگاه های اجرایی به دولت ارائه شده بود را به تصویب رسانده است.

2014-12-31_23-10-53

وی ادامه داد: البته دولت برای کمک به ارتقای شهروندانش زمینه ساز است نه مداخله گر. دولت برای ارتقای اخلاقی و معنوی جامعه طبق قانون اساسی وظیفه دارد اما این به معنای ظاهر گرایی و دستوری کردن عبادات و نماز نیست. کار دولت در انجام وظیفه الهی انسانی و قانونی ، صدور بخش نامه و ترویج فرهنگ ترس و ریا نیست، بلکه کار دولت فراهم کردن زمینه ها ،‌تسهیلات و امکاناتی است که در آن‌ها هر شهروندی بتواند با نماز ، خود و جامعه را رشد دهد.

جهانگیری با اشاره به آثار مثبت نماز خاطر نشان کرد : در جامعه ای که مناسبات آن ایمانی است پیوندها بر اساس محبت و فداکاری شکل گرفته و برای خارج کردن رقیب از میدان حق پوشی نمی کنند. ترویج یاس و نامیدی و انهدام سرمایه های اجتماعی در چنین جامعه ای وجود نداشته و همه از وحدت استقبال کرده و به اموال عمومی دست درازی نمی کنند. بذر دوستی می نشانند و نهال دشمنی بر می‌کنند.

به گفته وی بیش از آنکه کلام بتواند به اقامه نماز کمک کند، رفتار ایمانی و منطبق بر ارزش‌های قرآنی است که به توسعه و تقویت اقامه نماز کمک می‌کند. قطعا نماز با فساد سازمان یافته ، ترجیح منافع کوتاه جناحی بر منافع ملی قانون گریزی و قانون ستیزی ،‌تضییع حقوق مردم ، فریب و ریا و دروغ سازگار نیست.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به فعالیت های دولت در زمینه ترویج اقامه نماز گفت: دولت برای اقامه نماز از گذشته آیین‌نامه داشته که اصلاحیه این آیین نامه در کنار حرم ثامن الائمه مصور شده. دولت همچنین در ماده ۱۷ آیین نامه به بودجه برای اقامه نماز عنایت کرده و در بحث نماز نیز نماینده رئیس جمهور نیز تعیین شده است. یقینا استانداران و ائمه جمعه و جماعات و ستادهای نماز مرکز و استان ها با همدلی و مشارکت خود می‌توانند به تقویت نماز کمک کنند.

جهانگیری تاکید کرد که مسئله ساخت مساجد و همچنین ساماندهی مراکز فرهنگی در روستا در مساجد از سوی دولت پیگیری می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به فعالیت گروه های تروریستی در منطقه خاطر نشان کرد : در چنین شرایطی ایران کانون ثبات منطقه است، البته دشمنان با توطئه های مختلف سعی می‌کنند برای کشور ما مشکل ایجاد کنند که نمونه های آن کاهش قیمت نفت و همچنین تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران است . در این شرایط اداره دولت کار دشواری است اما دولت کارهای بزرگی انجام داده و موانع جدی را برطرف کرده است. به طور مثال اکنون تورم کاهش یافته ثبات و آرامش به بازار بازگشته و مردم اکنون امیدوارتر ازقبل شده اند.

وی در پایان با بیان این‌که باید از دستاوردهای دولت دفاع کرد گفت:‌این اصلا خوب نیست که رئیس جمهور می‌گوید همه انتقاد می‌کنند ولی زبان برای دفاع از دستاوردها نمی چرخد باید قاطعانه از عملکرد های دولت دفاع و از امیدواری مردم پاسداری کرد.

حجت الاسلام قرائتی : اگر مسائل نماز حل شود، مشکل دولت نیز حل می‌شود

در ادامه این اجلاس که هم اکنون در اهواز در حال برگزاری است؛ اظهار کرد: مشکلات نماز و گره​های آن باید باز شود تا امکان برپایی نماز در همه جا وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در عرصه نماز انجام شد، ساختن مساجد و برپایی ۱۰ هزار نماز جماعت در حوزه آموزش و پرورش است. اما در حوزه​هایی مانند مسکن مهر می​بینیم که در برخی جاها مسجد احداث نشده است. البته برخی از این مکان​ها، آب، گاز، و برق هم ندارند. به راستی چرا باید شهر بسازیم ولی مسجد نداشته باشد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: می​بینیم که بسیاری از ادارات، نماز خود را هر روز با حضور یک روحانی برپا می​کنند اما در کنار برخی از این ادارات، مدرسه​هایی وجود دارد که پیش​نماز ندارد که این قصه باید حل شود. راه​​حل این است که اداره​ای می​تواند دو روز از حضور روحانی در مجموعه خود را کم کند، تا مدرسه در جوار آن از حضور روحانی و پیش​نماز بهره ​مند شود.

2014-12-31_23-13-48

قرائتی افزود: ۳۵ سال است که از عمر انقلاب گذشته است، باید بنشینیم و کارها را تقسیم کنیم. وجود ۴ هزار روحانی در مجموعه ارتش، سپاه، و بسیج ظرفیت بسیار خوبی در گسترش نماز است. به همین دلیل از مقام معظم رهبری درخواست کردیم که در زمان تعطیلی پادگان​ها که نیاز به حضور روحانی نیست، روحانی این پادگان​ها به روستاهای اطراف رفته و نماز جماعت را در روستاها برپا کند. لازم است به هم اعتماد کنیم تا مشکلات مساله نماز حل شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: لازم است مشکل مساجد را در کشور حل کنیم. ضروری نیست که حتما مساجد کاشی​کاری شده ساخته شود بلکه مشکل در این زمینه با احداث مساجد ساده و کوچک قابل حل است. به نظر من اگر مشکل مسجد و مسائل نماز حل شود قطعا مشکل دولت نیز حل خواهد شد.

در این اجلاس از رحمانی فضلی، وزیر کشور به عنوان وزیر نمونه نماز و همچنین استاندار خوزستان تجلیل شد و از فعالان حوزه نماز در عرصه​های مختلف نیز تقدیر به عمل آمد.

جنتی : برای ترویج نماز باید از شیوه​های جذاب بهره گرفت

علی جنتی در روز نخست این اجلاس که امروز (۱۰ دی) در اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: آنچه که بیش از همه موارد در چنین محافلی مورد توجه است، این است که پشتوانه ستاد اقامه نماز و فعالیت​های فرهنگی، اهتمام جدی و پیگیری​های منظم رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در طول این دو سه دهه گذشته ایشان در همه دوره​ها با ارسال پیام، راهگشای فعالیت​های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ نماز بوده​اند.

وی ادامه داد: این پشتوانه، زمینه همدلی را در موضوع ترویج فرهنگ نماز در همه ارکان فراهم کرده است. نماز سراسر نجوا با خداوند است و از طرفی محتوای آن بسیار پرمغز و دارای صورت ظاهری اعجاب‌انگیز و سرشار از صوت​های زیبا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: عرفای فاضل و علما، نماز را مانند جویباری بهشتی توصیف کردند که انسان گناهان خود را در آن شستشو داده و به مغفرت الهی امیدوار می​شود. کوتاه‌ترین راه ارتباط با خداوند دو رکعت نماز عشق است و جراحتی که از گناهان بر روح و جان انسان می​نشیند با مرهم نماز التیام پیدا می​کند.

جنتی افزود: همه زنگارها با نماز زدوده می​شود. نماز معراج مومن است و معراج تمرین کردن پرواز از تنگنای این ملک به فراخنای ملکوت است. اگر بال پروازمان در آتش عصیان نسوخته باشد و حال پریدن داشته باشیم، درهای این آستان همیشه به روی ما باز است و هر روز با چند بار پریدن از این ملک فاصله گرفته و به ملکوت دل می​بندیم.

2014-12-31_23-11-52

جنتی اظهار کرد: هیچ عامل عبادی دیگری همچون نماز این‌گونه در مراحل تکامل انسان کارگشا و پیش‌ برنده نیست. اگر انسان حقیقتا نمازگزار باشد و همه چیز را به جز یاد معبود هنگام نماز فراموش کند، هیچ‌گاه سقوط نمی​کند.

 وی ادامه داد: نمازگزار حقیقی کسی است که حتی خداوند به یاد اوست و دلش آرام و قلبش در همه حال مطمئن است. هیچگاه احساس ندامت نمی​کند و در سخت​ترین شرایط همچون حضرت زینب کبری(س) جز زیبایی نمی​بیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی که همواره مورد توجه و عنایت و تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، بیش از هر چیزی با فراگیر شدن نماز تحقق پیدا می‌کند. مهم‌ترین فعالیت فعالان فریضه اقامه نماز، کوشش برای گسترش فرهنگ نماز در جامعه است و هرگاه نتیجه فعالیت​ها این باشد که نماز در بطن جامعه راه یافته و آثار آن را در رفتار مردم جامعه بتوان مشاهده کرد، آن هنگام است که می​توانید لبخند رضایت بزنید.

جنتی اظهار کرد: باید نماز را به گونه​ای به نوجوانان معرفی کنیم که احساس کنند این فریضه یارشان است نه بارشان. کار شما از بهترین معامله​ها با خداوند است زیرا موجب تحدید کج​راه​ها و باورهای غلط می​شود.

وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی نماز را مهمترین سلاح مقابله با جنگ نرم دانست و گفت: نماز جوان را از گرداب وسوسه​ها نجات می​دهد. با توجه به این‌که شبکه​های ماهواره​ای، شبکه​های اجتماعی و فضای باز مجازی، فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ما را تهدید می​کند بنابراین فقط با مصونیت بخشیدن به جوانان می​توان آنها را در مقابل تهدیدهای جنگ نرم دشمن حفظ کرد.

جنتی فراهم کردن شرایط اقامه نماز در مکان​های عمومی و اداری را ضروری دانست و گفت: با فراهم کردن این امکان به بهترین شکل، مردم نماز را در مکان​های عمومی به جماعت اقامه می​کنند.

وی ترویج نماز در میان جوانان را نیازمند تولیدات فرهنگی مناسب دانست و گفت: نماز می​تواند دستمایه آثار فاخر فرهنگی هنری باشد. در حال حاضر حدود ۱۹ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور در این زمینه فعالیت می​کنند. ضروری است مساجد را نه تنها برای برپایی نماز بلکه برای برگزاری فعالیت​های فرهنگی نیز آماده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از آمار پایین کسانی که نمازشان را در مراکز عمومی و مساجد می‌خوانند گفت: علی‌رغم همه تلاش​هایی که برای ایجاد فضایی مناسب برای برپایی نمازهای جماعت و احداث مساجد و نمازخانه​ها در بین راه​ها و روستاها و همچنین همه تلاش​هایی که برای اعزام روحانیونی وارسته به این مکان​ها صورت گرفته است، اما درصد افرادی که از مکان​های عمومی و مساجد برای برپایی نماز استفاده می​کنند پایین است؛ لذا ضروری است برای این موضوع فکری کرد.

جنتی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی و دولت منتخب مردم، همواره به امر نماز اهتمام جدی داشته​اند و امروز دستاوردهای ستاد اقامه نماز نیز در ترویج فرهنگ نماز گسترده و متنوع است که این دستاوردها را می‌توان در قالب برخی فعالیت​های فرهنگی و نمایشگاهی مشاهده کرد.

فانی خبر داد: اعزام بیش از ۱۷ هزار روحانی به مدارس

علی‌اصغر فانی در روز نخست این اجلاس که امروز (۱۰ دی) در اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: در این اجلاس با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقامه نماز اظهار کرد: در قانون اساسی به اهمیت نماز اشاره شده و اصل سوم قانون اساسی به ایجاد محیطی مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان، تقوی، و مبارزه با مظاهر فساد و تباهی توسط نماز اشاره می​کند.

وی ادامه داد: همچنین چشم​انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران به پرورش انسان‌هایی فعال، مسئولیت​پذیر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری و روحیه تعاون با بهره​گیری از ظرفیت​های گسترده نماز اشاره دارد. در ماده ۶ مصوبه هیأت وزیران نیز بخشی از کتب درسی به نماز، آشنایی معلمان با روش​های موثر آموزش نماز، توجه به نماز در تولیدات کانون​های پرورش فکری، تعیین محلی برای نماز در کلیه مدارس، اقامه نماز در اردوهای دانش​آموزی، عدم تداخل برنامه درسی با وقت نماز، احداث نمازخانه در مدارس توسط سازمان نوسازی و اختصاص جایگاه مناسبی برای کتب نماز در کتابخانه​های مدارس اختصاص یافته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سند تحول نظام آموزشی نیز بر توسعه اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز بسیار تأکید شده است و اینها دستورالعمل​هایی برای آموزش و پرورش بود که ما را مکلف کرده تا به امر نماز بیش از پیش توجه کنیم.

2014-12-31_23-14-43

فانی در خصوص اقدامات وزارت آموزش و پرورش در جهت اقامه نماز اظهار کرد: علی‌رغم همه مشکلاتی که حوزه آموزش و پرورش در زمینه​های مختلف دارد اما در جهت برگزاری نماز، طرح جامع تقویت فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی را اجرایی و عملیاتی ساخته است. به دنبال این طرح، چهار دوره آموزشی با همکاری ستاد اقامه نماز با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر در کشور برگزار شد. همچنین طرح ساماندهی روحانیت در مدارس نیز به اجرا در آمد که در این طرح ۱۷ هزار و ۵۰۰ روحانی به مدارس اعزام شدند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه معلمان در جهت ترویج فرهنگ نماز، ۳۴ هزار معلم در سطح کشور ساماندهی شدند. با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور داریم، موفق شدیم حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ محل اقامه نماز جماعت در مدارس کشور راه​اندازی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اجرای طرح آموزش نماز در دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: در این طرح ۵ میلیون دانش​آموز ابتدایی تحت آموزش​های نماز قرار گرفتند. همچنین همه ساله برای یک میلیون و ۶۰۰ دانش‌آموز جشن شکوفایی در آستانه تشرف دانش​آموزان به سن تکلیف، برگزار می​شود.

فانی به اجرای طرح احکام و انشا نماز در کشور اشاره کرد و گفت در این طرح ۳ میلیون دانش​آموز تحت پوشش قرار گرفتند. طرح انتخاب مرجع تقلید نیز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش​آموز در سطح کشور برگزار شد و با اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه و نماز جمعه هفته​ای ۳۰۰ هزار دانش​آموز شرکت می​کنند.

وی اظهار کرد: از جمله اقدامات دیگر آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ نماز گنجاندن زنگ نماز در متن برنامه درسی دانش​آموزان به مدت ۳۰ دقیقه بوده است.

مقتدایی: خوزستان همچنان عزیزانش را در دفاع از ارزش‌ها تقدیم می​کند

عبدالحسن مقتدایی در این اجلاس که امروز (۱۰ دی ماه) در اهواز در حال برگزاری است؛ اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون چهار اقدام بزرگ و ویژه معنوی در استان خوزستان به سرانجام رسیده است. برگزاری اجلاس بزرگ پیرغلامان حسینی، اعزام زائران به کربلا و نجف در ایام اربعین، تقدیر از همه فرمانداران، شهرداران و بخشداران دفاع مقدس، و همچنین نکوداشت همه نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره نمایندگان شهید و درگذشته، این اقدامات بوده‌اند.

وی ضمن خوش آمدگویی به معاونت اول رییس جمهور و وزاریی که در این اجلاس شرکت کردند، ادامه داد: شما به سرزمینی سفر کرده‌اید که رفتار مردمانش بوی شجاعت، رافت و همراهی با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد. هر کس که یک هفته در استان بماند در می‌یابد که دل مردمان این سرزمین تا چه اندازه رئوف و همراه با نظام است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: به سرزمین مردان مردی خوش آمدید که همچنان عزیزانش را در دفاع از ارزش‌ها و حریم اهل​بیت(ع) تقدیم می​کند که نمونه آن شهیدان دریساوی، حزباوی و تقوی است.

2014-12-31_23-12-38

مقتدایی افزود: این بیانگر آن است که خوزستان همچنان بوی دوران دفاع مقدس، ایثار و از خود گذشتگی دارد. به نمایندگی از طرف دولت در کنار تمام کارهای معنوی و کارهایی که وظیفه ذاتی یک مدیر است، این افتخار را داریم که در ۱۴ ماه گذشته، هر ماهه کارهای ویژه​ای انجام داده​ایم که اگر انجام نمی​دادیم از سوی کسی بازخواست نمی​شدیم اما این اقدامات در جهت توسعه و پیشرفت استان تاثیرگذار بوده است.

مقتدایی اظهار کرد: به لطف خداوند استان خوزستان در حال طی کردن مسیر پیشرفت در حوزه‌های نرم​افزاری و سخت​افزاری و اجرای پروژه​ها است.

https://hoorkhabar.ir/542006کپی شد!
107