برگزاری نشست هم اندیشی پایتخت کتاب ایران در خوزستان

نشست هم اندیشی پایتخت کتاب ایران دیروز در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

در این جلسه طرح پایتخت کتاب ایران براساس طرحی از انجمن “کاشت” درباره طرح اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران به حمایت و تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه می شود تا با دیگر شهرها برای کسب این عنوان برای دو سال رقابت کند.

در این نشست، همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت:​ این طرح را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می کنیم تا جزو استان هایی باشیم که این طرح را اجرایی می کند. هر شهر برای دو سال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شود و سپس به عنوان نماینده ایران به یونسکو برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان معرفی می شود.

او ادامه داد: در این طرحی که توسط اعضای انجمن “کاشت” در این نشست ارایه می شود تجارب برنامه شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شدند بررسی شده که عمده برنامه ها در این طرح لحاظ شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد:​ جایزه مکتب جنوب و جایزه کتاب سال طرح هایی هستند که برای حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تجلیل از فرهیختگان استانی در طرح پایتخت کتاب ایران ارایه می شوند. در این دو برنامه از کتاب هایی در تمام حوزه ها تقدیر به عمل می آید و به آثار برتر جایزه ای تحت عنوان کتاب سال خوزستان اهدا می شود.

سپس، امیر آهن جان، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز، گفت: ​پایتخت کتاب ایران کار بزرگی است که در جهت ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش شهروندان اهواز انجام می گیرد. تلاش ما این است که شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود. در همین زمینه کلنگ احداث شش سرای محله در مناطق هفت گانه اهواز به زمین زده شد که یکی از گزینه ها سرای محله کتابخانه است.

او ادامه داد: شهرداری اهواز اتوبوس کتاب را راه اندازی کرده که در مناطق حضور پیدا می کند. تعداد ۳۰۰ اتوبوس با باکس کتاب شهروندی به عنوان کتاب اتوبوس با کتاب های شهروندی در مناطق محروم حاضر می شوند. ​

آهن جان بیان کرد: ​از مهر ماه امسال کتاب تاکسی را با همکاری اتحادیه تاکسیرانی و شهرداری اهواز در هفت هزار تاکسی شهر اهواز راه اندازی کرده ایم. در این طرح کتاب های آموزش شهروندی در یک کیف تعبیه شده و در صندلی عقب تاکسی ها قرار داده می شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز اظهار کرد: در اتوبوس های خط واحد نیز هشت تا ۱۰ باکس طراحی کرده ایم که روزانه شارژ می شوند و در اختیار مردم قرار می گیرند. همچنین طرح کتاب پزشک در مطب های را از دو سال قبل می خواستیم اجرا کنیم که با عدم همکاری پزشکان همراه بود اما تلاش می کنیم جلسه ای با علوم پزشکی داشته باشیم تا این طرح هم اجرایی شود.

انجمن “کاشت” (کانون آموزش شهروندی برای توسعه) انجمنی مردم نهاد است که از ۱۸ ماه پیش آغاز به کار کرده و هم اکنون هشت هزار عضو مجازی دارد. این انجمن جلسات هفتگی با محوریت بررسی کتاب در حوزه های مختلف به ویژه آموزش شهروندی برگزار می کند.

https://hoorkhabar.ir/540891کپی شد!
39