آغاز اجلاس سراسری نماز در اهواز با قرائت پیام رهبر انقلاب

بیست و سومین اجلاس سراسری نماز صبح امروز با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور مسئولان استانی و کشوری در اهواز آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز : ضرورت سنجش واقع‌بینانه از آثار تلاشهای صورت گرفته در ترویج نماز

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز (چهارشنبه) در اجلاس سراسری نماز در اهواز توسط حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز قرائت شد، به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سالیان درازی است که همت و انگیزه‌ئی مبارک‌، همه ساله، دلها و ذهنها را در سراسر کشور با این اجلاس، به اندیشیدن درباره‌ی نماز برمی‌انگیزد و نکته‌ها و یادآوریها و هشدارهائی درباره‌ی  این فریضه‌ی بی‌همتای اسلامی و این استوانه‌ی استوار دین و دینداری، در فضای جامعه میپراکند. این،‌ توفیقی بزرگ برای شما برگزارکنندگان و موهبتی از سوی خداوند برای ما شنوندگان و نیوشندگان است.

6355558711574387505

اکنون نوبت آن است که محصول این تلاش ارزشمند، در ترازوی نگاهی واقع‌بین، سنجیده شود؛ چه در رفتار مخاطبان که به گزاردن نماز و سبک نشمردن آن فراخوانده شده‌اند، بویژه جوانان و نو رسیدگان؛ و چه در مواظبت بر کیفیت نماز و خشوع و حضوری که روح و جوهر این عمل صالح رحمانی به شمار میرود؛ و چه در مسئولیت‌شناسی کسانی که به وظائفی در این راه موظف گشته‌اند، همچون ساختن و پرداختن مساجد، یا ترتیب دادن نماز در مدارس و دانشگاهها، یا فراهم آوردن فرصت برای نمازگزار در سفرهای زمینی و هوائی، یا در بهره‌گیری از شیوه‌های هنری در ترویج نماز در رسانه‌های تصویری و صوتی، یا در تولید مقاله و کتاب در تبیین زیبائیهای این عمل کوتاه و پر مغز …؛ و چه در زمینه‌های دیگری که وظائفی در آنها بر عهده‌ی مسئولانی نهاده شده است.

اجلاس نماز، اقدامی مبارک و کارساز و بیشک، مأجور است، لیکن برای اینکه این کار ارزشمند،‌ هر چه بیشتر به نقطه‌ی کمالِ کارائی نزدیک شود، باید به این سنجش و محاسبه‌ی واقع‌بین و خردمندانه، همت گماشت و پیگیری نتائج را بخش مهمی از این ابتکار دانست.

توفیق همه‌ی شما بویژه روحانی عزیز و گرانقدر حجت‌الاسلام جناب آقای قرائتی را از خداوند بزرگ مسألت میکنم.

سیدعلی خامنه‌ای

/۹دی/ ۱۳۹۳

حجت الاسلام قرائتی: هنوز سهم نماز را نداده ​ایم

حجت السلام و المسلمین محسن قرائتی در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز که در اهواز در حال برگزاری است؛ اظهار کرد: فاصله وضعیت ما در زمینه نماز نسبت به گذشته و همچنین نسبت به آن‌چه که باید باشیم بسیار زیاد است. ما هنوز سهم نماز را نداده​ایم و وضعیت بودجه نماز و تبلیغات نماز هم که مشخص است. اگر حج مستحق همه آن‌چه که برای آن هزینه شده، می‌باشد؛ ولی با همه عظمتش قبله نماز است. خداوند حساب نماز را از دیگر امور جدا کرده است.

وی افزود: برای رفتن به هیچ مکانی، زینتی سفارش نشده اما برای رفتن به مسجد جهت نماز خواندن بسیار سفارش شده است. چرا که خشوع، زینت نماز است. مسجد رفتن پیر و جوان ندارد. نماز زمان ندارد؛ به طوری که وقتی نوزاد به دنیا می​آید در گوش او اذان می​خوانند و بعد از مرگ نیز بر جنازه او نماز می​خوانند.

قرائتی عنوان کرد: چنان‌چه نماز زائل شود، شهوت به سراغ آدم می​آید و نماز با کسالت، علامت منافق است. در همه مشکلات از نماز کمک بگیرید. چرا که حلال مشکلات است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور وضعیت نماز را در کتاب‌های درسی بهتر از قبل ارزیابی کرد و گفت: با این شرایط، برخی مدیران در مدارس هنوز موضوع نماز را جدی نگرفته​اند.

قرائتی اظهار کرد: چنان‌چه دشمن به کشور ما حمله کند، بی​شک بچه​های مسجد وارد میدان خواهند شد.

6355558711588450007

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت پرداختن به موضوع نماز می​طلبد صدا و سیما فیلم​هایی با خروجی “خشوع” بسازد و همه فیلم‌های تبلیغی باید در راستای ایجاد خشوع در دل انسان باشد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به نقش موثر صدا و سیما در بحث آموزش نماز گفت: آموزش نماز مهم‌تر از آموزش شیرینی​پزی و این‌گونه موارد است. بنابراین صدا و سیما باید آموزش نماز را جدی بگیرد. وضع نماز خوب است ولی هر کس باید سهم خود را نسبت به آن بپردازد.

وی با بیان این‌که اجلاس سراسری نماز در اهواز با ۲۲ اجلاس قبل فرق دارد، اظهار کرد: بسیار قابل تقدیر است که برگزاری این اجلاس در ۲۶ شهر استان خوزستان، مشابه با اجلاس مرکزی برنامه​ریزی شده و به این ترتیب، جمعیت شرکت‌کنندگان از ۵۰۰ نفر به ۱۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

آیت‌الله موسوی‌جزایری: امید است نماز در نسل جوان قوت گیرد

آیت​ الله سیدمحمدعلی جزایری موسوی در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز که در اهواز در حال برگزاری است؛ اظهار کرد: برگزاری اجلاس نماز، بسیار ارزشمند و قابل ستایش است. ۲۳ سال پیش این برنامه مقدس به همت حجت​الاسلام و المسلمین قرائتی پیگیری و به اجرا در آمد و تاکنون ادامه دارد.

وی ادامه داد: نظام​های حکومتی در دنیا بسیار هستند و هر کدام رنگ و بویی دارند؛ در کشور ما نیز زمانی حکومت شاهنشاهی مستقر بود که در آن زمان، برخی نماز می​خواندند و سعی می​کردند دین خود را در آن شرایط حفظ کنند. اما جهت‌گیری نظام شاهنشاهی و سران حکومت به سمت نماز نبود و چیزی به نام قبله در فرهنگشان وجود نداشت، لذا برنامه​هایشان فردگرا و زندگی آنها لاییک و منهای دین و معنویت تنظیم شده بود. این نظام همچون نظام​های مارکسیستی گرایشی به خداوند و دین نداشت، البته نظام لیبرالیستی و کشورهای آمریکا و اروپایی نیز حکومت​هایی با این شرایط داشتند.

6355558711524387502

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان عنوان کرد: از نشانه​های یک حکومت اسلامی این است که همه را به اسلام دعوت کند که کشور و نظام ما نیز دارای این نشانه اسلامی بودن است. تفاوت نظام ما با نظام​های دیگری همچون مارکسیستی و لیبرالیستی در دعوت به اسلام، اجتماع به منظور برپایی نماز، و انفاق و زکات است که همه اینها نشانه یک حکومت اسلامی است.

آیت​ الله موسوی جزایری افزود: هم و غم جامعه اسلامی نماز است؛ زیرا نماز ستون دین، معراج مومن و یک وظیفه الهی است. جان کلام این است که نباید به نماز تنها به عنوان یک تکلیف و باری بر دوش بنگریم بلکه به نماز باید به عنوان یک پناهگاه، منزل و ملجا نگاه کنیم.

وی گفت: اسلام برای فرزندان ما آینده​ای بسیار مهم و پر مسئولیت پیش​بینی کرده، لذا باید با فرهنگ نماز آشنا شوند. نماز تنها یک تکلیف و مسئولیت نیست که آن را سخت بگیریم بلکه باید آن را به عنوان یک پناهگاه و حلال مشکلات، بزرگ بشماریم.

در ادامه بیست و سومین اجلاس سراسری نماز مقالاتی از سوی پژوهشگران و محققین در این عرصه ارائه شد. روز نخست این اجلاس تا عصر امروز ادامه دارد.

به گزارش هورنیوز ؛ این اجلاس فردا به کار خود پایان خواهد داد

https://hoorkhabar.ir/540903کپی شد!
114
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.