همه چیز درباره ایدز و بیمارانش در خوزستان

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در بیماری HIV مثل هر بیماری و مشکل سلامتی دیگری، بحث اساسی پیشگیری از وقوع بیماری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دکتر سعید سیدیان در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایذر که امروز یکشنبه ۹ آذرماه در محل مرکز بهداشت استان برگزار شد، اظهار کرد: درست است که درمان ایذر در جهان میسر شده ولی درمان این بیماری قطعی نیست بلکه تنها بیماری را کنترل می‌کند بنابراین از ابتدا نباید بگذاریم افراد بیمار شوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان راهکار جلوگیری از ابتلا به این بیماری را آموزش عنوان کرد و افزود: کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند در اولویت آموزش قرار دارند. گروه‌های درمعرض خطر دو دسته هستند. یکی از گروه ها معتادان تزریقی هسنتند که به شدت در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و دلیل این شدت، استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان تزریقی است.

سیدیان ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که رفتارهای پرخطر دارند و راه ابتلای آنها تماس جنسی است. بیماری HIV از طریق روبوسی، درآغوش گرفتن و دست دادن منتقل نمی‌شود بنابراین در این گروه لازم است به جوانان آموزش‌های لازم از جمله تاکید بر استفاده از کاندوم حین مقاربت و خطرات رفتارهای پرخطر جنسی داده شود.

وی عنوان کرد: بیماری HIV یک بیماری رفتاری است نه یک بیماری جسمی بنابراین در زمینه روان‌پزشکی و سلامت روان باید بیشتر کار شود و در مراکز مشاوره نیز ضروری است یک روانشناس بالینی به همراه دیگر افراد متخصص حضور داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: روزانه ۷ هزار نفر در دنیا به HIV مبتلا می‌شوند. از زمان شروع اپیدمی این بیماری در دنیا ۷۵ میلیون نفر تا کنون به آن مبتلا شده‌اند. ۳۶ میلیون نفر از این تعداد فوت کرده و در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر با HIV در دنیا زندگی می‌کنند و سالانه یک میلیون و ۶۰۰ نفر در دنیا بر اثر این بیماری می‌میرند.

سیدیان در خصوص وضعیت بیماری HIV در ایران اظهار کرد: تاکنون ۲۷ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۵۴۰ نفر فوت کرده‌اند. در استان خوزستان نیز تاکنون ۲ هزار و ۹۶ مورد ابتلا به بیماری شناسایی شده که از این رقم، یک هزار و ۸۹۶ مرد و ۲۰۰ نفر زن هستند.

وی ادامه داد: از میان مبتلایان به بیماری HIV در استان خزوستان ۴۸۰ نفر در مرحله ایذر قرار دارند. همچنین از میان موارد شناسایی شده در خوزستان، از ابتدا تا کنون ۵۰۰ نفر فوت کرده اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان درباره سهم راه‌های ابتلا به HIV در استان گفت: سهم اعتیاد تزریقی در انتقال بیماری ۶۷.۹ درصد، تماس جنسی ۱۲.۸ درصد، مادر به نوزاد ۰.۶ درصد و موارد نامشخص ۱۸.۳ درصد است.

سیدیان با بیان این که الگوی ابتلا به بیماری HIV از اعتیاد تزریقی به تماس جنسی در حال تغییر است، افزود: این بدان دلیل است که در حوزه اعتیاد اقدامات اجرایی خوبی انجام شده از جمله این اقدامات توزیع سرنگ در میان معتادان برای جلوگیری از استفاده مشترک از سرنگ، راه‌اندازی مراکز گذری و اجرای برنامه‌های تاثیرگذار کارشناسی در قالب آموزش است اما در زمینه جلوگیری از ابتلا به بیماری HIV از طریق تماس جنسی کار زیادی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در سطح کشور در زمینه تشخیص HIV صورت گرفته، راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص HIV در ۱۱ دانشگاه از جمله در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. این شبکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی تهران، اصفهان، بندرعباس، تبریز، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان، و کرمانشاه راه‌اندازی شده است. با فعالیت این آزمایشگاه، هزینه‌ای که افراد مبتلا در مرحله درمان بابت آزمایش‌ها به طور سالانه پرداخت می‌کردند و بیش از یک میلیون تومان بوده، حذف شده و اکنون به صورت رایگان انجام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید مجدد بر نقش آموزش در پیشگیری از ابتلا به بیماری HIV گفت: امسال با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان یک ساعت آموزش برای دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی و اول متوسطه در خصوص این بیماری اختصاص یافت که به طور منتخب ۱۰۰ کلاس در مدارس استان برای این منظور در نظر گرفته شد. در این دوره آموزشی اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان متناسب با سن آنها ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در این حوزه و ارتقای سلامت، تهیه کتاب سلامت حاوی اطلاعات و موارد بهداشتی و تندرستی ویژه دانش‌آموزان بوده است که در چند روز آینده از این کتاب رونمایی خواهد شد.

در این نشست همایون امیری، کارشناس مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت خوزستان نیز روزشمار هفته مبارزه با ایذر را عنوان کرد و از برگزاری همایش روز جهانی ایذر در ۱۵ آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد.

وی اظهار کرد: کسانی که تصور می‌کنند رفتار پرخطری داشته‌اند و یا به طور قطع رفتار پرخطر دارند، بدون هیج ترسی به مراکز مشاوره رفتاری در شهرستان خود مراجعه کنند. اطلاعات آنها با رعایت کامل اصول محرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز آزمایش نیز از این افراد گرفته خواهد شد.

امیری تصریح کرد: افراد در شهرستان اهواز به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به مرکز مشاوره تخصصی به نشانی اهواز، امانیه، خیابان خرم، روبه‌روی معاونت درمان، مراجعه کنند یا با شماره ۳۴۴۵۴۶۰۰ تماس بگیرند.

https://hoorkhabar.ir/482866کپی شد!
113
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.