سهم بالای خوشه آبزی‌پروری در ایجاد اشتغال در خوزستان

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت:‌ خوشه آبزی‌پروری از جمله خوشه‌های مهم استان است که علیرغم عملکرد خوب، توانسته سهم زیادی از اشتغال خوزستان را تامین کند.

 

 

حمیدرضا یونسی، در مراسم جشن صید ماهی که امروز، ۹ آذرماه در حمیدیه برگزار شد، عنوان‌کرد:‌ صنایع کوچک تنها سازمان توسعه‌ای کشور است که وظیفه توسعه خوشه‌ای توانمندی‌های هر استان را بر عهده دارد.

 

وی افزود: در خوزستان اولین برنامه توسعه خوشه‌ای در سال ۸۳ با خوشه‌بندی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آغاز و پس از آن نیز خوشه‌های دیگری مانند، خرما و آبزی‌پروری ایجاد شد.

 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح‌کرد: ‌خوشه آبزی‌پروری از جمله خوشه‌های مهم استان است که از ۲سال‌گذشته راه‌‌اندازی شده و تاکنون برنامه‌های توسعه‌ای خوبی را پشت سرگذاشته است.

 

یونسی بیان‌کرد: همچنین قرار است خوشه‌های دیگری مانند خوشه پوشاک، ادوات کشاورزی و صیادی در دست ایجاد شود که ایجاد آن‌ها تا یک سال‌آینده اجرایی خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که خوشه آبزی‌پروری در ۶ ماهه نخست امسال عملکرد خوبی داشته است، اظهارکرد: پرورش متراکم ماهیان خاوریاری و تکثیر بچه ماهی گرمابی در استان از جمله موفقیت‌های قابل توجه خوشه آبزی‌پروری خوزستان است.

 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان خاطرنشان‌کرد: انتظار داریم شبکه‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های آبزی‌پروری با هم‌افزایی و توسعه پایدار، زیرنظر خوشه آبزی‌پروری، نقش خوبی در تولید آبزیان در خوزستان ایفا کنند.

 

یونسی گفت: ‌اعضای خوشه آبزی‌پروری با تدوین برنامه‌های توسعه‌ای خود می‌توانند از حمایت مالی دولت بهره‌مند شوند و شرکت شهرک‌های صنعتی این آمادگی را دارد که از اعتبارات استانی و ملی به توسعه این خوشه کمک کند.

وی تصریح‌کرد:‌ حلقه‌های مفقوده خوشه از موارد مهمی است که اکنون خیلی روی آن تاکید می‌شود و بنابراین از آبزی‌پروران انتظار داریم تا پیش از این‌که سرمایه‌گذار از استان دیگر بیایند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش آبزیان را شناسایی و از آن بهره‌مند شوند زیرا استفاده از این ظرفیت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در رفع بیکاری استان دارد.

 

همچنین عبدالحسین حزبیان، مدیرعامل خوشه‌های آبزی‌پروری خوزستان در ادامه این مراسم اظهارکرد:‌ خوشه‌های آبزی‌پروری در راستای تحقق سند چشم‌انداز ملی برنامه‌ریزی و تشکیل شده است. هر استانی با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود طرحی را آماده و برای تصویب به مرکز می‌فرستد.

وی افزود: در ابتدای ایجاد خوشه‌های صنعتی در استان خوشه‌ نفت، گاز و پتروشیمی معرفی و ایجاد شد و آبزی‌پروری که یک قابلیت آشکار در خوزستان محسوب می‌شود، موارد غفلت قرار گرفت اما خوشبختانه در سال ۹۰ خوشه آبزی‌پروری در استان تشکیل شد.

مدیرعامل خوشه‌های آبزی‌پروری خوزستان بیان‌کرد:‌ هدف از تشکیل این خوشه شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت آبزی‌پروری در استان است.

حزبیان تصریح‌کرد:‌ در حال حاضر ۱۸ اتحادیه آبزی‌پروری فعال در استان وجود دارد که نقش زیادی در اشتغال و تامین امنیت غذایی استان و کشور ایفا کرده‌اند، به‌طوری که اشتغال حاصل از خوشه‌های آبزی‌پروری خوزستان ۱۰ هزار نفر است.

وی گفت:‌ پرورش آبزیان مانند صنایع دیگر هیچ‌گونه آلودگی و پسماند برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند و بنابراین انتظار می‌رود خوشه آبزی‌پروران مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل خوشه‌های آبزی‌پروری خوزستان خاطرنشان‌کرد: خوشه آبزی‌پروری از ابتدای تاسیس تاکنون اقدامات قابل توجهی از جمله پرورش خاویار کاملا علمی انجام داده که کار بی‌سابقه‌ای در استان به شمار می‌رود.

حزبیان بیان‌کرد:‌ جشن صید ماهی هر سال در یک مزرعه پرورش ماهی نمونه برگزار می‌شود که مزارع نمونه از جمله واحدهای مهم پرورش ماهی استان هستند که در چند سال اخیر عملکرد خوبی داشته است.

وی اظهارکرد:  استفاده از کودهای حیوانی به جای کودهای شیمیایی برای تولید ماهی سالم از اقدامات خوب این واحد بوده است. همچنین استفاده از روش‌های آبیاری نوین از دیگر ویژگی‌های مهم این واحد محسوب می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/482746کپی شد!
139
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.