ادارات و هیات های ورزشی استان هدفمند و از بلاتکلیفی خارج شده اند

[box type=”note” align=”alignright” ]اشاره: فرامرز کیانی زاده مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان؛ چهره کاملا ورزشی و اجرایی. پیش از انتصاب به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان؛ معاون فنی ورزشی این اداره کل بوده است. رییس و سرپرست چندین اداره ورزش و جوانان در شهرهای مختلف استان ، استاد دانشگاه ، کارشناس ارشد تربیت بدنی ، رییس هیات شمشیربازی استان و قهرمانی وزنه برداری جوانان آسیا از دیگر عناوین کیانی زاده است. در یک غروب پاییزی در دفتر مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان به اتفاق علی بهمن مدیرمسئول پایگاه خبری هور نیوز مهمان کیانی زاده بودیم. پس از گپ و گفت خودمانی در خصوص مسائل ورزش استان و حاشیه های آن فرصت را مغتنم شمرده و وارد مصاحبه و طرح سوالات جدی با مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان شدیم که مشروح این گفتگو که تا پاسی از شب ادامه یافت از نظرتان می گذرد.[/box]

لطفاً در مورد ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها و امورات آنها توضیخاتی بفرمائید؟
از زمانی که بعنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان فعالیت خود را شروع کردم ۱۵ اداره شهرستان از ۲۷ در سطح استان وجود داشت که رئیس نداشته و یا به هر نحوی مسئول خود را از دست داده،که این خود بزرگترین معظل پیش روی بنده در بدو شروع فعالیتم بود.
با توکل بر خدا و مشورت با کارشناسان خبره توانستیم تمام ادارات را از بلاتکلیفی خارج کنیم.البته هنوز از کمبود نیروی متخصص رنج می بریم که انشالله بتوانیم این کمبودها را با برنامه ریزی برای سال های آینده از پیش روی برداریم.لازم به ذکر است ۲۵۰ پست در اداره کل استان تعریف شده که ۱۵۰ آن بلاتصدی می باشد.

در مورد برنامه ریزی و تخصیص اعتبار برای هیئت های ورزشی چه کارهایی انجام شده؟
یکی از موضوعات دیگری که در شروع کار بنده باعث شد ۴۱ جلسه با هیئت های ورزشی داشته باشیم هدف گذاری اول سال است که اعتقاد دارم اگر سه سال متوالی این هدف گذاری انجام پذیرد جایگاه ورزش استان بصورت مداوم در سطح کشور به رتبه های بالاتر خواهد آمد و میتوانیم مقامهای بین المللی و جهانی بیشتری داشته باشیم.
لازم به ذکر است با انجام هدف گذاری مقداری تزریق مالی به هیئت ها تا آخر سال در نظر گرفتیم که با توجه به ارائه عملکرد ماهانه و انجام تعهد در هدف گذاری این مهم اجرا خواهد شد.نکته بسیار ریز و گره گشاه در انجام هدف گذاری این است که می توان به خروج از روزمرگی توسط هیئت ها اشاره کرد، با این توضیح که بعضی از هیئت ها از حالت ساکن خارج شده و برنامه های تعیین شده را دنبال و اجرا می کنند.قابل توضیح می دانم که آیتم های هدف گذاری توسط کارشناسان ما برنامه ریزی شده و بعضاً از شاخص های وزارت ورزش کمک گرفته شده است وکه نتایج آن در ۹ ماهه گذشته برای بنده بسیار راضی کننده است. اضافه کنم خیلی از هیئت ها تعهدات خود را انجام دادند و حتی بیشتر از هدف گذاری فعالیت کردند.این نوید را می دهیم که تا آخر سال ۳۰ میزبانی داشته باشیم که این میزبانی ها به عملکرد ورزش استان در سطح کشور بسیار کمک خواهد نمود .
یکی از مسایل اصلی که همیشه با ورزش دست به گریبان بوده کمبود امکانات و بودجه برای اردو ، اعزام و خرید تجهیزات ورزشی است شما برای این معذل چه تمهیداتی در نظر گرفته اید؟
در جلسات و مصاحبه های قبلی اعلام کردیم که ورزش استان خوزستان و یا حتی کشور می بایست به یک در آمد ثابت و پایدار برسد، و اگر این کار محقق شد آینده ورزش ایران تضمین شده خواهد بود.اگر در آمد پایدار و جود داشته باشد فدراسیونها می توانند برای سالهای آینده برنامه ریزی کنند و ورزش کشور قطعا رونق بیشتری خواهد گرفت.
لازم به ذکر است در حال حاضر خیلی از فدراسیونها مشکل برگزاری اردو و اعزام دارند و به خاطر نبود مورد فوق جایگاه کشور در المپیک های دوره های قبل مشابه است.با این ذهنیت و تجربه از قبل به این نتیجه رسیدم که بتوانیم چندین مورد در جهت کسب در آمد انجام بدهیم.اولین کار بنده تشکیل کمیته اقتصادی و راه اندازی یک شرکت جهت انجام کارهای پیمانی، اقتصادی و کسب در آمد بود.یکی از مزیتهای تاسیس شرکت این است که بنده یا هر مدیر دیگری در ورزش بعد از این در جهت دریافت کارهای اقتصادی رایزنی می کند نه پول و از راه انجام کار به پول می رسد.
یکی دیگر از راههای کسب در آمد مخصوصاً برای شهرستانها این بود که با شورا و شهرداریهای شهرستانها جلسه ای داشته باشند و بتوانند مغازه هایی در محل های ورزشی ادارت شهرستانها احداث نمایند و از آن مغازه ها به صورت های مختلف بهره برداری کنند.مورد دیگر بیلبوردهای تبلیغاتی است که باز میتواند به ورزش کمک شایانی کند.
البته عرض کنم با توجه به اینکه خود ورزشی و کارمند این اداره هستم به دنبال این هستم کارهایی انجام دهم که فقط در امسال جواب ندهد بلکه به زمانهای آینده هم سود برساند.مثلاً کارهایی که شروع کردم بعضی یک سال نتیجه می دهد و بعضی دیگر پیش از دوسال وبعضی دیگر حتی شاید هم به مدیریت بنده نرسد و مدیران بعدی هم استفاده کنند.

چه راههای دیگری به غیر از موارد فوق میشود برای در آمدزایی انجام داد؟
یکی از راههای دیگر دریافت بودجه استفاده از فرصت هاست که می توان به میزبانی مسابقات آسیایی و جهانی در خوزستان اشاره کرد . مسابقات جهانی کشتی و کنک فو که در دو بخش آقایان و بانوان در آینده نزدیک انجام می شود نمونه بارز آن است.به طور مثال کارهای جانبی در کنار این امر مثل فعالیت های میراث فرهنگی و صنایع دستی بعنوان غرفه و جذب توریست و … موارد دیگر به ورزش استان کمک می نماید.لازم به ذکر است این فرصت ها فقط در مسایل مالی خلاصه نمیشود، همینکه مربیان و داوران سطح بالای ورزش در استان ما حضور داشته باشند به کلاس ورزش ما کمک بسیار خواهد نمود.

در مورد بخش آموزش و سطح علمی استان که بسیار هم به آن تاکید داشته اید چه کارهایی انجام شده؟
همانطور که مطلع هستید بنده تاکید بسیاری بر پیگیری و برگزاری کلاسها سمینارها و کارگاههای علمی داشتم تا بتوانیم ورزش استان را از حالت غیر علمی خارج کنیم، البته در گذشته این حرکات انجام میشده ولی سعی کردیم این برنامه ها رو با جدیت بیشتر دنبال کنیم و لازم به توضیح می دانم که این برنامه ها فقط مختص قسمت قهرمانی نیست بلکه در قسمت همگانی هم کار شده که انشالله با آموزش خوب مربیان در بخش همگانی بتوانیم مروج ورزش در بین مردم با دید علمی باشیم.یکی از آیتیم هایی که در هدف گذاری بعنوان هدف جدی مد نظر ماست بحث آموزش و کلاسهای علمی در ورزش است.

باتوجه به ضعف خصوصی سازی در ورزش! آیا تدابیری برای این مهم در نظر گرفته ایید؟
باتوجه به آمار و ارقام گذشته در بحث ورزش تا به امروز در مورد خصوصی سازی فعالیت خاصی انجام نشده البته قسمت عمده این موضوع به سیاست های کلی کشور در ورزش بر میگردد.مثلاً یکی از مسائلی که به خصوصی سازی کمک میکرده و یا باشگاه داران می توانستند کار خود را پیش برند در یافت وام از بانک ها بوده که طی چند سال گذشته مراحل بسیار سخت و سود بالایی داشته و سالهای اخیرعملاً کمتر کسی از سمت ما معرفی میشده که شاید دلیل عمده اش مراحل مشکل و سود بالاست که به مدیران بخش خصوصی فشار زیادی وارد مینماید.
البته در بخش دریافت زمین برای احداث نفرات زیادی را به منابع طبیعی یا مسکن شهر سازی معرفی کردیم که یا انجام نشده و یا اینکه محل مناسب نبوده و این هم خود می تواند به بخش خصوصی کمک نماید .
یکی از کارهایی که چندین سال انجام شده و ملموس هست معرفی باشگاه داران به سازمان آب و برق به جهت استفاده برای تخفیف فضای آموزشی که کمک نه چندان بزرگی به ایشان دارد. تلاش بنده و همکارانم برای موضوع تخفیف شهرداری و مالیات کم نیست که با انجام جلسات آتی به نتایجی خوبی خواهیم رسید که بتوانیم به بخش خصوصی کمکی کرده باشیم.واین را عرض کنم اگر طرح یک درصد کمک شرکت ها به ورزش تصویب شود مطمناً خواهیم توانست جهت کمک به بخش خصوصی برنامه ریزی هایی انجام دهیم.هرچند که باید خصوصی سازی در ورزش نهادینه شود.

در مورد اداره جدید التاسیس ورزش و جوانان اهواز توضیحاتی ارائه دهید؟
به نظر بنده حلقه مفقوده و گمشده ورزش استان خوزستان عدم وجود اداره ورزش و جوانان شهرستان اهواز است که ما مشاهده میکردیم در شهرهای کوچک اداره ورزش و جوانان وجود داشته ولی در کلانشهر اهواز اینگونه نبوده و کارهای این شهرستان را هم خود اداره کل انجام میداده و خیلی از کارها هم انجام نمیشده و یا اینکه بعضی از هیئت ها کارهای اهواز را انجام نداده و فقط به شهرستانها رسیدگی می کردند و بلعکس که این برای ورزش خوزستان اصلاً موضوع جالبی نبود.
خوب می دانیم که شاید یک سال اول بین هیئت های استان و اداره اهوازه مشکلاتی به وجود بیاید ولی بعد از تکمیل شدن این کار و در مسیر قرار گرفتن اداره اهواز نتایج خوبی برای استان و حتی کشور در بر خواهیم داشت.
یکی از دلایل اینکه پیگیری کردیم تا اداره شهرستان اهواز به سرانجام برسد نبود تعداد زیادی از تیم های اهوازی در رویدادهای استانی و کشوری که منبعد مطمناً رقابت در استان به حد مطلوب خواهد رسید و نتایج خوبی برای ورزش استان خواهیم داشت.لازم به ذکر است از این پس اداره شهرستان اهواز جوابگو خواسته های به حق و به جای ورزشکاران اهواز خواهد بود.

بحث روز ورزش استان پارلمان یا مجلس ورزشی است آیا این مورد به ورزش کمک خواهد نمود؟
اگر کمی به عقب تر برگردیم مشاهده میکنیم که در مراسم معارفه بنده جناب دکتر مقتدایی استاندار محترم قول دادند که شورای ورزش استان را راه اندازی نمایند که محقق شد و سه جلسه از این شورا می گذرد که آئین نامه استانی رو هم تدوین کردیم البته در زمان قبل به عنوان اتاق فکر در استان فعالیت می کرد که این اتاق ضمانت اجرایی و جایگاه حقیقی و حقوقی نداشت و بخش بیشتر آن تشریفاتی بوده و مصوبات آن عملیاتی نمی شد.
در نهایت این شورا تشکیل شد و عمده فکر ما این بود که یک وحدت رویه در سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه ورزش استان به وجود بیاوریم. باتوجه به تدوین آئین نامه بومی و درج در آن تصمیم گرفته شد یک مجلس و یا یک پارلمان تشکیل شود که در آن گفتگو و مصوبه انجام می پذیرد. به قول دکتر مقتدایی این پارلمان برای پاسخ دهی به خواسته های ظریف و لطیف ورزش استان خوزستان می باشد، و اعضای آن را شورای ورزش استان و شهرستانها تشکیل می دهند و بلطبع در آن جلسه اتفاقات خواصی برای ورزش استان خواهد افتاد که بنده بعنوان دبیر شورای استان گزارشات تمام شوراها را قرائت کرده و باتوجه به وجود دبیر خانه در آن پارلمان پیگیری هایی انجام می شود که به سود ورزش استان خواهد بود و مصوبات عملیاتی خواهند ضمن اینکه هر ۶ ماه یکبار پارلمان تشکیل میشود و تمامی اعضاء نظرات خود را بیان می کنند که قطعاً تاثیر به سزایی در آینده ورزش خوزستان خواهد داشت.
در کل و طبق یک قانون نانوشته عرض نمایم که فرمانداران درگیران اصلی این پارلمان برای کمک به ورزش استان خواهند بود که با گذشت چند جلسه از شورا اثرات آن را به وضوح مشاهده می کنیم.(تجلیل هر سه ماه یکبار از ورزشکاران که ابداعی و از دل همین شورا بیرون آمده و چندین موارد دیگر از مزایای شورا می باشد)

در بخش جوانان سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد لطفا نقش اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان را در این مورد توضیح بفرمائید؟
با توجه به فرمایشات وزیر محترم اینکه ما در بخش جوانان مجری نیستیم که بخواهیم کار اجرایی داشته باشیم.اداره ما در اصل هماهنگ کننده بین دستگاههای ومتولی یکسری از کارها برای کل مردم و جوانان مثل اداره کل آموزش و پرورش و یا فرهنگ و ارشاد اسلامی و … که خودشان موضوعات جوانان را پیگیری می کنند و ما هم به عنوان دبیر جلسات و ستاد ساماندهی امور جوانان مسئولیم جلسات را پیگیری نمائیم و کارهایی که دیگران انجام میدهند در یک جا ساماندهی کنیم که این اصل موضوع می باشد.
در این بین اداره کل استان خوزستان کمی فراتر رفته و اموراتی همچون جشنواره حضرت علی اکبر ع و جشنواره ازدواج آسمانی را برنامه ریزی و اجرا کردیم و خیلی از مسائل دیگر که در حوصله این مصاحبه نیست.

درمورد مطالبات ورزشی ها، اشتغال، مستند سازی، ورزش همگانی و پروژه های جدید به اختصار مطالبی عنوان بفرمائید؟
دیگر مسایلی که میشود کلی عنوان کرد تشکیل کمیته های شوراست که هنوز محقق نشده و این کمیته ها پل ارتباط با ورزشکاران ،داوران و مربیان می باشند که مسائل و مطالبات آنها را جمع آوری کرده و به شورا و پارلمان ارجاع می دهند.
مورد دیگر اینکه مشکل اشتغال ورزشکاران هنوز پابرجاست و ورزشکاران ماهم که معمولاً قهرمانان آسیا یا جهان و المپیک هستند و هرشغلی را نمی توانند بپذیرند و همین که هر شغلی را نمی توانند بپذیرند کار را سخت تر می کند ، البته این را هم در نظر داشته باشیم که باید شغلی باشد که به ورزش ایشان لطمه نزند و این مبحثی است که باید در دولت در موردش تصمیم گیری شود.
در مورد مستند سازی ضعیف عمل کرده ایم ولی تلاش داریم این مورد را به نحو مطلوب راه اندازی نمائیم که با این حرکت زندگی و نحوه تمرین یا برنامه ریزی باشگاهها ، ورزشکاران و کل ورزش استان به تصویر کشیده خواهد شد، و صد البته قلباً دوست دارم این حرکات جزو کارهای هیئت های ورزشی در استان باشد.
در مورد ورزش همگانی هم با همکاری شهرداری تا به امروز در شهر اهواز ۱۵ ایستگاه ورزشی را راه اندازی کردیم که انشاالله در تمام استان انجام خواهد شد.پایگاه ورزش قهرمانی و کلینیک ورزشی را افتتاح کردیم و انشاالله تا دهه فجر چندین پروژه بزرگ ورزشی از جمله ساختمان جدید اداره کل ورزش و جوانان افتتاح خواهد شد.

صحبت پایانی؟
در پایان جا دارد تشکر ویژه از استاندار محترم جناب دکتر مقتدایی و معاون عزیز ایشان آقای مهندس خبیر که با حمایتهای همه جانبه بنده ، همکاران و جامعه ورزش را قوت قلب بخشیدند تا بتوانیم هرچه بیشتر به وظایف خود عمل کنیم، از ورزشکاران،مربیان،داوران ، پیشکسوتان و همکاران در سراسر ادارت استان و هیئت ها قدردانی کرده و خدا قوت می گویم.

https://hoorkhabar.ir/482994کپی شد!
179
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.