جزییات تولید و واردات بنزین در ۲۵ سال گذشته + نمودار

میزان مصرف بنزین طی ۲۵ سال گذشته در حالی از میزان تولید آن پیشی گرفته که همواره کمبود بنزین از محل واردات تامین شده است.

بررسی‌ روند مصرف بنزین در کشور طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲ نشان دهنده آن است که همواره روند مصرف بنزین در ایران بالاتر از میزان تولید بوده است.

براین اساس این فاصله همواره وجود داشته اما طی سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۵ فاصله سال به سال افزایش یافته است.

همچنین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و همچنین قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها افزایش مصرف بنزین تا حدودی مهار شده است اما همچنان میزان مصرف از تولید بیشتر بوده است.

براساس این گزارش طی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به دلیل ثابت ماندن قیمت بنزین و افزایش تورم مصرف این فرآورده نفتی مجددا روند افزایشی خود را مانند سال‌های قبل آغاز کرده است.

بنا به این گزارش فاصله مصرف و تولید بنزین قاعدتا از طریق واردات تامین شده است و آمارها نشان دهنده آن است که واردات بنزین طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ کاهش یافته اما مجددا در سال ۱۳۹۱ از افزایش برخوردار شده است.

همچنین با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در سال ۱۳۹۲ به نظر می رسد که افزایش واردات بنزین دراین سال نیز تداوم داشته است.

1412070044851_1

بنا بر این گزارش آمار رسمی واردات بنزین که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منتشر می‌شود فاصله بین مصرف و تولید بنزین در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز اختلاف دارد که البته ممکن است این اختلاف ناشی از آن باشد که آمار تولید بنزین پتروشیمی ها در آمار تولید بنزین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی لحاظ نمی شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته روزانه ۳.۶۷ میلیون لیتر بنزین وارد کرده که نسبت به سال ۹۱ از ۱۴۱.۸۸ درصد رشد برخوردار شده است.البته طبق برنامه میزان واردات بنزین در سال ۹۲، روزانه ۴.۶۶ میلیون لیتر تعیین شده بود.

از سوی دیگر میزان واردات بنزین موتور در سال ۹۱ ، ۱.۵ میلیون لیتر در روز بوده و این در حالی است که واردات ۷.۸۱ میلیون لیتر بنزین در روز برنامه ریزی شده بود.

منبع : ایسنا

https://hoorkhabar.ir/340888کپی شد!
98