هیچ مسئولی حق اظهارنظر قطعی در مورد حادثه کادوس ۴ را ندارد/ اظهارنظر شهردار عجولانه بود

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آبادان گفت: هیچ مسئولی حق اظهارنظر قطعی در مورد حادثه کادوس ۴ را ندارد و نظریه کارشناس آتش‌نشانی مبنی بر عمدی بودن حادثه محکمه پسند نیست.

احمد شیرعلیزاده اظهار کرد: از ساعات اولیه وقوع آتش‌سوزی مجتمع تجاری کادوس ۴ پیگیر برگزاری جلسات متعدد و بررسی علت آتش‌سوزی بوده و هنوز هم هستیم.

وی افزود: بررسی و علت حادثه هم هنوز به شکل قطعی مشخص و روشن نشده است.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آبادان اضافه کرد: کارشناسان آتش‌نشانی علی‌الظاهر طی بررسی‌هایی که انجام داده‌ آتش‌سوزی را عمدی گزارش داده‌اند و به دنبال این امر شهردار آبادان در جلسه شورای اداری شهرستان این موضوع را مطرح کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از رسانه‌ها و افکار عمومی نیز در برداشت‌های مختلف بی‌تقصیر بودن شهرداری در این حادثه و عمدی بودن آتش‌سوزی را رسانه‌ای و منتشر کرده‌اند.

شیرعلیزاده بیان کرد: تا پیش از حضور شهردار در جلسه شورای اداری هیچ نظریه‌ای به دادستانی اعلام نشده بود و شهردار با کمی عجله در عنوان کردن این مطلب و قرار دادن خبر بر روی سایت‌ها، اقدامی ناپخته انجام داد.

وی همچنین عنوان کرد: نظر کارشناس برای مقام قضایی زمانی حجیت و اعتبار پیدا می‌کند که مطابق با واقع و مبنی بر شواهد و قرائن و مدارک باشد زیرا به هر حال کارشناس نیز انسان بوده و انسان نیز جایزالخطاست.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آبادان ادامه داد: کارشناس ممکن است اشتباه و یا حتی ممکن است تبانی کند؛ زیرا کارشناس آتش نشانی این نظر را داده و کارشناس نیز زیر نظر شهرداری است به همین دلیل ما همه احتمالات را در نظر می‌گیریم.

وی گفت: یا شاید مالک ساختمان نظر کارشناس را تحت شعاع قرار دهد و همه این جوانب و احتمالات باید در نظر گرفته شود؛ لذا نظر کارشناس به تنهایی برای ما حجیت ندارد.

شیرعلیزاده خاطرنشان کرد: اینکه شهردار و یا هر مسئولی بخواهد با نظر یک کارشناس موضوع را تمام شده اعلام کند نظریات غیرمسئولانه است و ما هیچ یک از این‌ها را تایید نمی‌کنیم.

وی توضیح داد: آنچه که تا به امروز برای ما مشخص و محرز است حادثه بودن آتش‌سوزی است که در این مورد ضرورت توضیح بیشتر احساس می‌شود.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آبادان با ذکر مثالی در این زمینه اظهار کرد: حادثه خود دو نوع است حادثه‌ای که مسئول و مقصر دارد و حادثه‌ای که مسئول و مقصر ندارد، به‌عنوان مثال وقتی زلزله اتفاق می‌افتد ممکن است ده‌ها و یا هزاران نفر فوت کنند و در این بین هیچ‌کسی مقصر نیست و خدا مصلحتش بر این بوده؛ حادثه‌ای که عمدی نباشد حادثه‌ای صرف و بدون مقصر است.

وی ادامه داد: در حادثه نوع دوم که منظور با تقصیر است کسی باید مقررات را رعایت می‌کرده است که نکرده و عدم رعایت این امر، حادثه را رقم زده است، در این نوع، فرد از عمد این کار را انجام نداده اما بی‌احتیاطی و قصورش باعث و بانی این حادثه شده است.

شیرعلیزاده اضافه کرد: این فرد جرمی محسوب نشده اما مسئول جبران خسارات است زیرا بی‌احتیاطی‌اش این حادثه را رقم زده است.

وی با اشاره به احتمال عمدی بودن حادثه آتش‌سوزی کادوس ۴ گفت: البته فرضیه عمدی بودن هم از روز اول حادثه در ذهن ما هست، در دستوراتی که به پلیس دادیم که این موضوع را بررسی کند این فرضیه هم در حال پیگیری است زیرا ما چشممان را به هیچ‌وجه بر روی قضیه عمدی بودن حادثه نخواهیم بست؛ واقعا اگر دلایل و شواهدی احراز شود که حادثه عمدی بوده فرد یا افراد مورد نظر را تعقیب می‌کنیم.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آبادان افزود: اما تا اینجا دلیل قرص و محکم و محکمه پسندی مبنی بر اینکه حادثه آتش‌سوزی عمدی بوده به‌دست نیاورده‌ایم؛ البته اگر هم حادثه عمدی باشد دو حالت را شامل می‌شود یا اینکه با سوءنیت بر هم زدن نظم و امنیت جامعه این اقدام صورت گرفته است و یا اینکه به دلیل مشکل شخصی و اختلافاتی این حادثه را رقم زده‌اند.

وی با اشاره به نظریه کارشناس آتش‌نشانی در مورد حادثه آتش‌سوزی کادوس ۴ عنوان کرد: نظریه آتش‌نشانی، نظریه‌ای خام و اولیه بوده و کارشناس اصلا نمی‌تواند بگوید حادثه عمدی است؛ و صرفا علت حادثه را باید به ما اعلام کند و اینکه حادثه از چه چیزی ناشی شده است.

شیرعلیزاده بیان کرد: اعلام عمدی و یا غیرعمدی بودن حادثه یک پروسه قضایی است و نه تنها شهردار بلکه هیچ مسئول دیگری حق اظهارنظر در این زمینه را ندارد و در صورت تحقق چنین امری، دخالت در امر قضایی کرده است که مطمئنا نباید چنین اتفاقی بیفتد.

وی تصریح کرد: قصد داریم سه نفر از کارشناسان رسمی آتش‌نشانی را از مرکز استان بیاوریم تا موضوع را بررسی کنند، بیمه هم کارشناسان خودش را آورده، آن‌ها نیز حادثه را بررسی کرده‌اند و در نهایت با جمع‌بندی همه نظریات به مردم اعلام می‌کنیم که علت اصلی حادثه چه بوده است.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آبادان اضافه کرد: به دنبال این حادثه شهرداری را ملزم کرده‌ایم که همه مجتمع‌های موجود در سطح شهر را برای نصب سیستم اعلام حریق و تامین ایمنی لازم برای جلوگیری از حوادث و خساراتی این‌چنینی اخطاریه دهد.

وی افزود: حرفمان به شهرداری این است که اگر این مجتمع پایان کار نداشته پس چطور اجازه فعالیت داشته است؛ که البته شهرداری مستند می‌گوید اخطار کرده و مواردی این‌ چنینی که در واقع این توضیحات کافی نیست زیرا اخطار باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

شیرعلیزاده در پایان گفت: به هرحال چون این حادثه بسیار بزرگ است و بررسی آن زمان‌بری دارد در صورت حصول نتیجه و بررسی همه مدارک موجود، نظریه و رای قطعی را اعلام خواهیم کرد.

https://hoorkhabar.ir/162425کپی شد!
206
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.