سودانی: ایجاد فضای مناسب برای نقد اندیشه‌ها مانع از وقوع جرم سیاسی می‌شود

نماینده اهواز در مجلس گفت:‌ ‌انتقادپذیری و مجال دادن به اندیشه‌های متنوع و به ویژه پرهیز از باندبازی و رابطه‌گرایی سازوکاری است که می‌تواند وحدت را در کشور استحکام بخشد.

ناصر سودانی در رابطه با بسترهای لازم برای ایجاد وحدت میان احزاب و فعالان سیاسی و جذب حداکثری آن‌ها خاطرنشان کرد: برای ایجاد وحدت جامعه محوریتی لازم است و باید بگویم بهترین محور وحدت مبانی اصیل و ریشه‌های مستحکم انقلاب اسلامی است که باعث پیروزی انقلاب شده است.

وی ادامه داد: از جمله این مبانی می‌توان به ولایت فقیه، قانون اساسی و حفظ تمامیت ارضی اشاره کرد؛ زیرا تمام این محورها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد وحدت میان گروه‌ها و احزاب در کشور شوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید این حق داده شود که هرکس تفکر ویژه، سلائق و علائق خاص خود را داشته باشد تاکید کرد: هیچ‌گاه نمی‌شود انتظار داشت تمامی آحاد یک جامعه مانند هم فکر کنند و یک انتخاب، حرکت و دیدگاه داشته باشند.

وی ادامه داد: متفاوت بودن سلائق و دیدگاه‌ها مقتضای نظام آفرینش بوده و خواست خدای تبارک و تعالی است و اینکه هرکس خود را محق بداند و یا تصور کند که نظرات دیگران باطل است نمی‌تواند زمینه‌ ایجاد وحدت در جامعه را فراهم سازد. بنابراین خروج از تنگ‌نظری، ایجاد فضای مناسب برای رشد اندیشه‌های متنوع، روحیه پذیرش دیگران،‌ انتقادپذیری و مجال دادن به اندیشه‌های متنوع و به ویژه پرهیز از باندبازی و رابطه‌گرایی ساز و کاری است که می‌تواند وحدت را در کشور استحکام بخشد.

سودانی در رابطه با چگونگی بسترسازی برای وحدت میان احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی گفت: در مقوله مدیریتی متاسفانه هرکس قدرت اجرایی کشور را به دست گرفت تلاش کرد علاوه بر تخطئه کامل گذشتگان، خط بطلانی بر کارنامه عمل آن‌ها بکشد و نیروهای جدیدی را جایگزین آن‌ها کند و این امر در تمامی مراتب مدیریتی دیده شده است که در نهایت این اقدامات باعث بی‌ثباتی و زدن ضربه‌های جبران‌ناپذیری به عمود مدیریت کشور شده و ستون‌های آن را دچار تزلزل کرده است.

این نماینده مجلس در رابطه با اینکه چطور می‌توان بسترسازی‌های لازم را انجام داد تا فعالان سیاسی به مجرمان سیاسی تبدیل نشوند، خاطرنشان کرد:‌ مهم‌ترین ساز و کار جلوگیری از حرکت به سمت ارتکاب به جرم سیاسی یا غوطه‌ور شدن در مجرمیت سیاسی، ایجاد فضای مناسب برای نقد اندیشه‌ها است.

وی گفت: با هدایت مقام معظم رهبری حرکتی در دانشگاه‌ها به عنوان کرسی‌های آزاداندیشی انجام شد و همین فضا باید به کلیت جامعه تعمیم داده شود البته نقدها و حضور اندیشه‌های متنوع همراه با رعایت اصول و مبانی باید باشد و نباید به احساسات و اعتقادات جامعه خدشه‌ای وارد کرده و یا مبانی و ارکان انقلاب را متزلزل کند.

نماینده اهواز در مجلس تاکید کرد:‌ برخی مواقع از آزادی فعالیت و اندیشه سوءاستفاده‌هایی می‌شود که بسیار مخرب بوده و اصل مطلب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین ما نباید افراط و تفریط داشته باشیم. یعنی هم فضا بدون ترس و واهمه برای نقد و انتقاد فراهم شود و هم از اقدامات افرادی که فضا را مسموم کرده و فرصت برای عقده‌گشایی و یا تخریب فکری و یا حتی شخصیت‌ها فراهم می‌کنند جلوگیری شود.

سودانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با اینکه چطور می‌توان آن دسته از فعالان سیاسی را که به عنوان مجرم شناخته شده‌اند به زیر چتر نظام بازگرداند تا به اقتدار سیاسی کشور کمک کند گفت:‌ نظام ما از شفافیت ویژه‌ای برخوردار است و اندیشه‌های متعددی را در مقاطع مختلف تحمل کرده است. همچنین فتنه‌ها و بحران‌های بسیار خانمان‌سوزی را پشت سرگذاشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از امواج فتنه‌ها به طوفان‌هایی تبدیل شد که هرچند کشتی‌بان انقلاب توانست کشتی انقلاب و میهن را از این طوفان‌های سهمگین نجات دهد ولی برخی نتوانستند از گرداب‌ها جان سالم به در برند و به همین دلیل فعالیت‌هایشان به جرم سیاسی تبدیل شد زیرا گرایش آن‌ها به سمت تیشه به ریشه زدن نظام اسلامی بود. با این حال نظام اسلامی آغوش خود را برای جبران گذشته باز کرده است ولی کسانی که بر رویکردهای ویرانگرانه خود مصر هستند نمی‌توانند انتظار داشته باشند همچنان در قالب آزادی بیان و فعالیت‌ کار مخرب خود را ادامه بدهند.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که تحت عنوان آزادی سیاسی و فعالیت‌های آزادانه بخواهند به اعتقادات و باورهای دیگران آسیبی وارد کنند نمی‌توانند انتظار داشته باشند که سایرین تنها نظاره‌گر آن‌ها باشند چرا که در نهایت قانون فصل‌الخطاب خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/161798کپی شد!
124
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.