خوزستان یکی از ارکان تئاتر کشور است

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خوزستان گفت: اولین هدف واحد نمایش حوزه هنری خوزستان، تولید آثار فاخر است.

محمد غدیرزاده، با بیان این که طبق دستورالعمل‌های رسیده در سال ۱۳۹۳ اولین هدفی که واحد نمایش حوزه هنری خوزستان دارد ،تولید آثار نمایشی است، اظهار کرد: گروه های نمایشی تحت پوشش حوزه هنری خوزستان طبق فرآیندی که دارد به تولید نمایش هایی با مضمون های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده،  عاشورا و چشم انداز ایران ۱۴۰۴ می‌پردازد.

غدیرزاده، در خصوص برنامه های سال جاری این واحد نمایشی با اشاره به برگزاری بیست و سومین جشنواره سراسری سوره ماه، اظهارکرد: گروه هایی برای حضور در این جشنواره در حال تمرین هستند. البته جشنواره های موضوعی دیگری که ممکن است تا پایان سال فراخوان آن بیاید را نیز در برنامه خواهیم داشت.

وی با اشاره به مشخص بودن زمان جشنواره سوره ماه گفت: چون این جشنواره هر سال طبق یک تاریخ به خصوص اجرا می شود بر اساس فراخوان ارسالی، هشت گروه نمایشی آماده حضور در همایش‌های منطقه‌ای هستند و پس از آن جهت حضور در بیست و سومین جشنواره تئاتر سوره ی ماه شرکت می کنند. از این هشت گروه، پنج گروه در حال تمرین هستند و برنامه‌ریزی تولید را محقق کرده اند.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری خوزستان اذعان داشت: قبل از جشنوراه سوره ی ماه، همایشی در بوشهر برگزار می شود که گروه ها به جای مرحله ی بازبینی وارد مرحله ی منطقه ای می شوند و گروه هایی که امتیاز لازم را کسب کنند به جشنواره تهران راه پیدا می کنند. وی به جشنواره هایی در همین خصوص در سال های قبل اشاره کرد و افزود: نمایش عالیه در بخش صحنه ای در سال گذشته ، جایزه سوم نمایش نامه نویسی را از آن خود کرد و سال قبل از آن در بخش خیابانی در سطح کشوری با نمایش خیابانی آپارتمان ابدی برگزیده شد.

وی به اهمیت حضور در جشنواره تئاتر سوره ماه اشاره کرد و افزود: حدود شش سال است که مرتبا در این جشنواره حضور پیدا کرده ایم و اهمیت آن برای حوزه ی هنری از این جهت است که تولیدات حوزه در این جشنواره  ارائه می شود و به عبارتی رقابت گرو های هنری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گروه‌های نمایشی در بخش آموزش حوزه هنری تربیت می شوند یا خودشان آموزش دیده وارد فعالیت های حوزه ی می شوند، اظهار داشت:  دو سال پیش در محل طبقه ی زیرین سینما اکسین  دو پلاتو و یک محل روخوانی برای تمرین تئاتر هنرمندان موجود بود و در محیط های ۸۵ متری گروه هایی بودند که به مدت پانزده شب اجرای عمومی هم داشتند اما متاسفانه به دلیل مشکلات و دعواهای حقوقی بین حوزه ی هنری و سازمان املاک و مستغلات بنیاد مستضعفان و جانبازان، این پلاتوها را در اختیار نداریم و مراحل دادگاهی را طی می کنند اما در میان این دعوای حقوقی، تئاتر و آموزش ضربه دیده است ،همین امسال و از میان هشت گروه فعال حوزه هنری دو گروه به دلیل نداشتن مکان به مرحله ی تمرین نرسیدند و با این که متن هایشان تایید شده قید جشنواره را زده اند.

غدیرزاده با بیان این که این گروه ها از سال ۱۳۸۰  جمع آوری، سازماندهی و آموزش داده شده بودند، تاکید کرد: در بین هنر مندان نمایش نامه نویسی، هنرجویانی و هنرمندانی داریم که از مقطع متوسطه تا الان که در مقطع دکترای فلسفه هنر تحصیل می کنند، با حوزه ی هنری همکاری دارند اما همان دعوای حقوقی باعث از دست دادن این هنرمندان از صحنه ی تئاترحوزه می شوند. وی  اظهارداشت: این موضوع خنده آور است؛ مکان متعلق به هر کسی باشد، در این میان گروه های تئاتری و آموزشی ضربه می خورند و صدای حوزه ی هنری هم به جایی نمی رسد و اگر به همین شکل پیش برود، همین گروه های باقی مانده را نیز از دست می دهیم.

غدیرزاده تصریح کرد: ممکن است مقوله ی فرهنگ و هنر برای خیلی از مسئولان اهمیتی نداشته باشد ولی برای کسی که ۱۳ سال است جانش را پای این گروه ها گذاشته تا سازماندهی شوند، از بین رفتنشان مثل بچه ی ۱۳ ساله اش است که دارد جلویش پرپر می شود.

وی در خصوص تاثیر آموزش حوزه ی هنری بر گروه های نمایشی گفت: در فراخوان جشنواره سوره ی ماه آمده که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آمادگی دارد جهت گروه هایی که متقاضی استاد و کارشناس هستند، برای تمرینات استاد اعزام کند. این یعنی گروه تمرینات را شروع می کند؛ به مرحله ای کهع میزانسن ها را ارائه داد، در خواست استاد می کند تا گروه را روتوش کند. غدیرزاده افزود: بخشی با عنوان تازه کار ها یا اولین کارها نیز به تازگی به این فراخوان اضافه شده  است و کسانی که برای اولین بار کارگردانی میکنند و تجربه ی زیادی برای حضور در جشنواره کشوری ندارند، این بُعد آموزش برای آنها می تواند اهمیت داشته باشد. وی در همین خصوص اظهار کرد: هر ساله یک کارگاه آموزشی سه روزه در مقطع کارگردانی یا ترکیب بندی صحنه یا بازیگری و یا نمایش نامه نویسی برای گروه های نمایشی می گذاشتیم که از دست دادن فضاهای آموزشی باعث برگزار نشدن کلاس ها شده است.

مسؤول واحد نمایش حوزه هنری خوزستان با بیان این که نبود فضاها بهانه‌ای برای کاهش فعالیت نبوده و نیست، با ابراز خرسندی افزود: گروه سکوت در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت خرمشهر اثری را در بخش خیابانی آماده کرده اند که همین گروه برنده جایزه ی تئاتر ماه شده بود و همچنین فتح جشنواره بین المللی دانشگاهی کشور و جشنواره ی جوان را در کارنامه دارد. لذا تاکید می کنم که ما همه چیز را روی آن دو پلاتو از دست نداده ایم اما مثل شناگری هستیم که در حال دست و پا زدن هستیم.

غدیر زاده در خصوص چگونگی برنامه های جشنواره پایتخت پنجره ها در سال جاری گفت:  سعی می کنیم بخش نمایش نامه خوانی را حفظ کنیم چرا که برگزاری این بخش تاثیر مثبتی بر روند نمایش نامه خوانی استان گذاشته است. وی با اشاره به حضور ۱۱ گروه و ۶۰ متن نمایشی افزود: جشنواره پایتخت پنجره ها در سال ۹۲ نشان داد که گروه های نمایش نامه خوانی این جشنواره را به عنوان تنها جشنواره موضوعی قبول دارند و به آن امید بسته اند.

این کارگردان نمایشی اذعان داشت: اگر در سال جاری در صدد حفظ این جشنواره باشیم، یکی از شکوفاترین سال ها می شود. وی با بیان این که باید پرونده ای برای نمایش نامه خوانی در استان باز شود، اظهار کرد: گروه ها به دلیل نداشتن مکان، امکانات و پول به سمت نمایش نامه خوانی روی می آورند و نمایش نامه خوانی را به عنوان یک تمرین دور میز مد نظرقرار می دهند و تمایل به شرکت در جشنواره ها هستند.

وی در خصوص آینده ی تئاتر خوزستان گفت:  مدت ها بحث این که تئاتر خوزستان در چه وضعیتی قرار دارد، همه جا هست، ممکن است خیلی ها خوشبینانه به این نگاه نکنند اما خوزستان یکی از ارکان تئاتر کشور است، چرا که در هیچ جای ایران گروه های تئاتری قدرتمند و صاحب سبک وجود ندارد. غدیر زاده  بیان کرد: در سال ۹۲  یکی از گروه های خوزستان، جشنواره فجر را درو می کند، اجرای خوب برگزار می کند و اجرا در تهران می گیرد و این مهم است که گروه های تئاتری ما در تهران اجرا دارند و در جشنواره های متعدد صاحب امتیاز می شوند و این ها یعنی پتانسیل خوب است اما چیزی که به چشم می آید؛ مدیریت ضعیف در استان خوزستان است و نمی تواند از این پتانسیل تئاتری استفاده کند.

غدیرزاده با اشاره به فعالیت خوب تئاتر در فاصله سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۱ گفت: اگر اساس تئاتر را اجرای عموم بگذاریم؛ تا زمانی که اجرای عمومی تئاتر به شکل امروز باشد، می توانیم بگوییم آینده ی تئاتر خوزستان ضعیف می شود. وی تاکید کرد: اما وقتی هنرمندان ما پایشان به اجرای عمومی تهران می رسد، اثر می بینند، آموزش می بینند و در داخل استان به آن ها بها داده می شودو مدیریت تئاتر می تواند آن ها را سازماندهی کند، آن وقت است که تئاتر خوزستان حرف برای گفتن دارد. وی هشدار داد: تا زمانی که گروه ها رها می شوند، اجرا های تئاتر تهران را نمی توانند ببینند و با تئاتر استان های دیگر ارتباط ندارند، آموزش و استاد خوب هم نمی بینند، مشخص است که افت می کند.

وی افزود: ده سال پیش دو استاد از تهران برای آموزش هنرمندان این حوزه به اهواز می آیند، با یک آموزش کوتاه مدت، تئاتر خوزستان شکوفا می شود و از آن زمان به بعد هیچ آموزشی صورت نگرفت و اگر بوده به صورت مقطعی بوده است. وی در ادامه خواستار برگزاری یک دوره ی آموزشی سه یا شش ماهه در استان شد و تاکید کرد: استادانی باید علاقه مندان تئاتر را به صورت کلاسیک آموزش دهند، هنرجویان و هنرمندان فیلم تئاتر ببینند و در تهران و استان های دیگر کار ببینند و مرتبط شوند، آنوقت است که رونق تئاتر خوزستان برای پنج سال تضمین شده است اما تا زمانی که ما در خودمان باید بچرخیم و به قول معروف” خود گوییم، خود خندیم و خود مرد هنرمند باشیم” چنین اتفاقی نمی افتد و تئاتر استان از این سطحی که هست، پایین تر می آید.

 

https://hoorkhabar.ir/107745کپی شد!
161
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.