مولا تشریح کرد: اقدامات لازم برای مقابله با بیماری میاز در سایت گوزن زرد ایرانی

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با گرم شدن هوا و احتمال حضور مگس میاز در سایت های نگهداری گوزن زرد، تصمیمات لازم برای کنترل بیماری در کمیته ملی میاز اتخاذ شد.

عادل مولا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خوزستان- اظهارکرد: امسال با توجه به گرم شدن هوا و مساعد شدن شرایط برای احتمال شیوع و حضور مگس میاز در منطقه، تدابیر خاصی پیش‌بینی شده تا با بیماری میاز مبارزه و از تلفات گوزن زرد جلوگیری شود؛ این تدابیر در کمیته ملی میاز تصمیم گیری شده است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات تله‌گذاری مگس ها در منطقه است. این تله ها توسط سازمان دامپزشکی کشور در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار داده شد. ۲۰ تله برای این امر در نظر گرفته شده و مواد اولیه آن نیز تهیه شده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با هماهنگی و همکاری دو اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان، تله ها در ۲ سایت نگهداری گوزن زرد ایرانی نصب شد.

مولا افزود: روش کار تله‌ها به این صورت است که تله دارای صفحات جاذب حشرات است و هر دو روز یک بار مگس‌هایی که جذب این صفحات شده اند را جمع آوری می کنیم و برای شناسایی بیشتر و همچنین تخمین درصد حضور مگس ها در منطقه، به شبکه دامپزشکی استان جهت بررسی ارسال می کنیم.

وی اظهارکرد: اقدام دیگر در جهت کنترل بیماری و حفاظت از گوزن زرد ایرانی در سایت های کرخه و دز، ساخت دستگاهی با عنوان “چهار پوستر” است. سال گذشته با هجوم مگس میاز با بررسی هایی که انجام شد، مشخص شد گوزن ها بیشتر از ناحیه سر مورد حمله مگس‌ها قرار گرفته اند؛ به همین منظور دستگاه چهار پوستر برای کاهش حضور کنه یا مگس بر روی سر حیوان طراحی شده است. روش کار این دستگاه به این صورت است، حیوان زمانی که برای خوردن آب یا علوفه از محل های مشخص شده اقدام می کند، پیش از آن سر حیوان توسط دستگاه چهار پوستر ضدعفونی می شود و این مانع جمع شدن کنه و ایجاد زخم در ناحیه سر حیوان می شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: زنده گیری مابقی گوزن ها که احتمال می دهیم از نظر بدنی ضعیف هستند و ممکن است دچار بیماری شوند، از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان در جهت حفظ گوزن زرد ایرانی است.

مولا در ادامه به انجام مطالعات تحقیقاتی در خصوص کنترل کنه ها و کنه زدایی در منطقه کرخه توسط روش های علمی و عملیاتی اشاره کرد و افزود: پس از به نتیجه رسیدن این مطالعات، بی شک روش های علمی نیز در جهت حفظ محیط زیست طبیعی و به خصوص گوزن زرد ایرانی در سایت های کرخه و دز به کار گرفته می شود.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر گوزن ها مشکلی ندارند و تا چند روز آینده نیز شاهد زایمان تعدادی از گوزن ها خواهیم بود. تعدادی از گوزن هایی که سال گذشته بیمار بودند ولی با اقدامات بسیار خوبی که در جهت حفظ آن ها انجام شد، بهبودی کامل پیدا کردند نیز، از جمله گوزن های آبستن هستند و این باعث امیدواری است که جمعیت گوزن ها با وجود مشکلات پیش آمده در حال افزایش است.

https://hoorkhabar.ir/13676کپی شد!
86