اردوغان در انتخابات محلی پیروز شد/حضور سه زن در میان شهرداران

نتایج اولیه انتخابات محلی در ترکیه حکایت از پیروزی حزب رجب طیب اردوغان در این انتخابات دارد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج اولیه انتخابات شهرداریها در ترکیه حکایت از پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر این کشور  در این انتخابات دارد .

نتایج شمارش اکثریت آرا نشان داد که حزب عدالت و توسعه با ۴۹.۲۱ درصد آرا و حزب جمهوربخواه خلق با کسب ۳۸.۷۱ و حرکت جنبش ملی گرا با کسب ۴.۰۴ درصد آرا در جایگاه اول تا سوم انتخابات شهرداریها قرار گرفتند که این بدان معناست محبوبیت نخست وزیر به واسطه اتهامات فساد مالی و رشوه خواری دولت آنچنان کاهش نیافته است.نکته جالب در مورد انتخابات روز گذشته آن که برای اولین بار سه زن از سه حزب مختلف به عنوان شهرداران دیاربکر، قاضینتب، و ایگین انتخاب شده اند.

رسانه های ترکیه همچنین از انتخاب “حسن قره” نامزد حزب عدالت و توسعه به عنوان شهردار استان “کیلیس”، “نورالله جاهان” از اعضای حزب عدالت و توسعه به عنوان شهردار استان “اوشاق” و “باقی ارغل” نماینده حزب جمهوریخواه خلق به عنوان شهردار استان “سینوب” و “علاء الدین یلماز” نماینده حزب عدالت و توسعه به عنوان شهردار استان “پولو” خبر دادند.

این انتخابات درحالی برگزار شد که در جریان درگیری میان هواداران نامزدهای انتخاباتی ترکیه شش نفر کشته شدند. بر این اساس مقامات امنیتی ترکیه چهار نفر را در جریان یک درگیری مسلحانه میان دو خانواده در استان سانلیورفا در جنوب شرق ترکیه در مرز با سوریه کشتند. همچنین در جریان درگیری مسلحانه میان خویشاوندان دو نامزد در استان حاتای در مرز با سوریه دو نفر کشته شدند.

در این انتخابات مسئولان محلی شهرها و روستاهای مختلف ترکیه که در طول پنج سال آینده اداره امور شهرها و روستاها را عهده دار خواهند بود از سوی مردم انتخاب خواهند شد. ساعات رای دادن در استان های شرقی ترکیه بین ساعات ۷ الی ۱۶ و در مابقی استانهای ترکیه بین ساعات ۸ تا ۱۷ اعلام شد.

در انتخابات ترکیه ، مجموعا ۵۲ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۸۳۱ نفر حائز شرایط رای دادن بودند که ۲۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۷۵۷ نفر زن و ۲۵ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۷۵ نفر مرد بوده و توانستند در ۱۹۴ هزار و ۳۱۰ صندوق رای گیری آرای خود را به صندوق ها بریزند.

این پیروزی اعلام شده در حالی صورت می‌گیرد که اردوغان و حلقه نزدیک به او طی هفته‌های گذشته هدف انتقادها و اتهام هایی در مورد فساد گسترده بوده‌اند. آنچه نخست‌ وزیر ترکیه آن را رد کرده و توطئه علیه دولت خود نامیده است.

به گزارش شبکه بلومبرگ اردوغان در سخنرانی‌ در آنکارا که طی آن عدالت و توسعه را پیروز انتخابات نامید در عین حال گفت : کشور برنامه‌های موذیانه و دام‌های غیر اخلاقی را خنثی کرده است.

انتخابات شهرداریها در ترکیه از لحظه آغاز آن به عنوان آزمونی برای محبوبیت نخست‌وزیر و حزب او محسوب می شد.

https://hoorkhabar.ir/3734کپی شد!
121